Selasa, Ogos 03, 2010

Bonda Oh Bonda



Sudah agak lama laman ini tidak menerima sentuhan jemari saya. Rindu rasanya ingin berbicara di ruangan ini, namun masa yang agak terbatas dengan tugas-tugas seharian merencatkan keinginan saya. Hari ini entah kenapa hati saya sayu dan teringat kepada kedua bonda saya. Kadang-kala kesal di dalam hati kerana tidak mempunyai ruang untuk kembali memberi khidmat kepada insan yang banyak berjasa dalam kehidupan saya.

Ibu bapa adalah permata mulia yang mampu membawa kita menuju ke syurga seandainya kita berbuat kebaikan dan kemuliaan kepada mereka. Namun, ibu bapa juga boleh mengheret kita ke neraka jika kita tidak memuliakan mereka. Abu Darda berkata Rasulullah pernah bersabda "Ibu bapa adalah pintu syurga yang paling tengah. Terserah kepadamu, apakah mensia-siakan pintu itu atau memeliharanya".

Saya sering panjatkan doa ke hadrat Ilahi semoga Allah memberi ruang dan peluang untuk saya pulang dan berbakti kepada kedua ibu dan ayah saya. Kehidupan yang penuh terisi dengan kebahagiaan ini tidak mungkin saya kecapi tanpa kasih sayang dan pengorbanan kedua mereka.


"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan