Isnin, Jun 28, 2010

Program Kesedaran Kendiri Remaja


Gejala sosial semakin meruncing dalam kalangan remaja pada hari ini. Sejajar dengan proses perkembangan remaja itu yang sentiasa dalam pencarian identiti diri sendiri dan semangat ingin mencuba sesuatu yang baru sedikit sebanyak menyumbang kepada gejala sosial dewasa ini. Justeru, menyedari hakikat dan keperluan ini, para remaja yang berisiko wajar diberi pengetahuan dan kefahaman dalam menjaga dan membentengkan diri sendiri supaya tidak terjebak ke kancah maksiat sosial. Tambah membimbangkan lagi sekarang ini masalah hubungan seks tanpa nikah semakin menjadi-jadi dalam kalangan remaja dan hal ini mengundang kepada berlakunya kes-kes pembuangan bayi.
Sehubungan dengan itu program ini dirancang khas bagi memberikan kefahaman dan pengetahuan kepada remaja supaya menjaga diri daripada pergaulan bebas yang menjurus kepada hubungan terlarang (perzinaan) seterusnya bagi mengelakkan pembuang bayi yang tidak berdosa.


Sebahagian daripada peserta sedang membuat pendaftaran.





Penceramah sedang menyampaikan ceramah bertajuk 'Cinta Buta Pemusnah Mahkota'


Para pelajar sedang membaca ikrar dan akujanji bagi menjaga maruah dan kehormatan diri


Wakil pelajar sedang mengetuai pembacaan ikrar dan akujanji

Pelajar dihidangkan tiga ceramah dalam program ini iaitu Kesihatan Sistem Reproduksi Wanita serta Isu-isu dan permasalahan yang berkaitan dengannya', ceramah bertajuk 'Mahalnya Harga Diri Di sisi Islam' dan 'Cinta Buta Pemusnah Mahkota'. Para peserta diberi pengetahuan dan kefahaman betapa pentingnya menjaga maruah dan kehormatan diri. Peserta juga didedahkan tentang perkara yang berkaitan dengan cinta dan seks.

Sebagai Penyelaras Program, saya mengharapkan agar remaja yang menyertai program ini dapat menimba sebanyak ilmu yang didapati dalam program ini dan dapat disebarkan kepada rakan-rakan yang lain agar mereka juga membantu remaja yang lain agar terhindar daripada kancah kemaksiatan. Pada saya, pendedahan ini perlu kerana ramai remaja sekarang yang tidak tahu juga keliru tentang apa itu cinta dan apa itu seks. Saya tekankan dalam ceramah saya yang bertajuk "Cinta Buta Pemusnah Mahkota" bahawa cinta adalah untuk mendapatkan kasih sayang, manakala seks adalah untuk mendapatkan zuriat. Bagi kes-kes kaunseling kendalian saya, ramai remaja yang telah terlanjur menyatakan mereka melakukan seks kerana ingin membuktikan perasaan cinta, hal ini perlu diperbetulkan kerana terdapat kekeliruan dan ketidakfahaman tentang cinta dan seks.

Saya juga mengharapkan kaunselor-kaunselor yang berada di luar sana, dapat menjalankan program yang seumpama ini agar dapat membimbing dan mendidik generasi anak bangsa kita ini supaya tidak terus hanyut dibuai oleh arus keseronokan dan kelalaian dunia yang boleh menjerumuskan masyarakat kita ke lembah kehinaan.

"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"

1 ulasan:

  1. Semoga program sebegini bermanfaat pada semua.

    BalasPadam