Jumaat, Disember 23, 2011

"EMPTY-NEST"

Bulan lepas saya pulang menziarahi keluarga mertua. Semakin hari semakin kelihatan keuzuran fizikal kedua ibubapa mertua saya. Sayu juga hati bila mengenangkan jarak lokasi yang agak jauh menyukarkan kekerapan menziarahi mereka. Keadaan mereka semakin hari semakin lemah, uzur dan tidak bertenaga.

Lantas saya melihat ke dalam diri dan menyoal diri sendiri...bagaimana agaknya diri saya ketika berusia nanti (jika Allah panjangkan usia hingga saat itu)? Owh...inilah yang dikatakan sindrom 'Empty-Nest'...

Tiga puluh atau empat puluh tahun yang lalu...'sarang' itu dihuni oleh anak-anak yang ramai. Tiba masanya seorang anak demi seorang keluar meninggalkan rumah setelah mendirikan rumah tangga. Rumah yang besar yang dihuni oleh keluarga yang besar kini menjadi rumah yang begitu sunyi dan sepi. Tinggallah seorang ibu dan ayah yang sudah tua dimamah usia menjalani sisa-sisa hidup mereka dalam suasana yang sungguh memilukan. Sarang yang dulunya penuh dengan penghuni kini menjadi kosong. Sindrom ini menyerang setiap ibubapa yang sudah tua...

Namun, sebagai anak saya terfikir, apa yang dapat dilakukan untuk mengurangkan sedikit sindrom empty-nest tersebut.
Jawapannya juga saya perolehi, namun ketidakberdayaan diri menghalang untuk sentiasa pulang ke kampung. Bagi ibubapa yang masih bertenaga tidak mengapa kerana masih mampu untuk mengisi kesepian hari-hari mereka dengan 'bersosial' di masjid dan surau, di rumah-rumah kenduri dan sebagainya. Namun, bagi yang sudah uzur dan tidak berdaya....hanya meniti hari tua dengan penuh kesunyian dan kesepian di hati. Jauh di sudut hati mengharapkan kepulangan anak-anak dan kadang-kala perlu akur dan pasrah dengan tanggung jawab dan komitmen anak-anak yang bekerja. Sindrom 'empty-nest' ini boleh membawa kepada tekanan psikologi yang boleh membawa kemurungan di kalangan warga tua.

Sarang itu akan kembali ceria dan meriah ketika musim-musim perayaan dan cuti umum yang mana anak-anak dapat berpeluang untuk pulang ke kampung halaman menziarahi ibubapa yang kesunyian. Sedih bukan? Kebahagiaan hanya bermusim, habis cuti anak-anak akan pulang semula ke tempat kerja masing-masing. Keadaan riuh rendah dengan gelak tawa anak cucu tiba-tiba hilang dari pendengaran. Kelibat anak cucu yang pelbagai kerenag dan keletah tiba-tiba ghaib dari pandangan....ibu dan bapa terus kesepian dan kesunyian...

Saya merenung ke dalam diri...saya juga bakal menempuh hari tua yang sebegitu? Doa saya agar Allah memberi kesihatan di hari tua agar saya dapat menjalani sisa-sisa hidup itu nanti lebih baik...

Wallahua'lam.

"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"Helper

Tiada ulasan:

Catat Ulasan