Rabu, Januari 12, 2011

Ingatan Buat Wanita : Sayangi Pasangan Seadanya



Assalamualaikum dan salam sejahtera buat buat semua pembaca yang budiman.
Hari ini suka saya berkongsi sesuatu dengan pembaca sekalian. Isu yang mungkin kurang menarik dan popular dan jarang diperkatakan orang.

Isunya ringkas sahaja...sayangi pasangan anda seadanya. Rasul SAW pernah bersabda yang lebih kurang begini maksudnya; Sayangilah seseorang itu seadanya kerana suatu hari mungkin anda anda membencinya, bencilah seseorang itu seadanya kerana mungkin suatu hari anda akan menyayangi dirinya.

Pesanan Baginda sangat mendalam kepada umatnya, tetapi hari ini saya ingin mengajak pembaca berfikir dan menghayati pesanan ini dalam kehidupan kita hidup berkeluarga terutamanya seorang wanita. Biarlah saya ceritakan beberapa kes untuk menjadi renungan kepada kita semua :

Kes 1 : Seorang isteri berpangkat Guru Kanan sekolah yang sangat menyayangi suaminya, seorang Penjaga Stor di sebuah kilang. Suaminya dibelikan pakaian yang mahal-mahal dan berjenama, dihadiahkan kereta dan segala kemewahan mengikut kemampuan dirinya. Pendek kata sang suami tidak kenal erti kesusahan dan kesempitan hidup. Selama 23 tahun hidup berumahtangga, si isteri telah menghadiahkan sebidang tanah kebun kepada suami. Rupa-rupanya di sebalik keghairahan isteri 'membelai' sang suami dengan limpahan kasih sayang dan wang ringgit suaminya menghadiahkannya seorang 'madu' yang dinikahinya secara senyap. Terkedu dengan 'hadiah' yang tidak pernah disangka dan diramal itu, si isteri menjadi hilang pedoman.

Kes 2 : Seorang isteri yang berpendidikan tinggi dan seorang peguam. Isteri ini bukan sahaja bijak menjadi peguam tetapi juga bijak mencari sumber rezeki lain dengan berniaga MLM. Pendapatannya mencecah puluhan ribu ringgit setiap bulan yang memberi peluang kepadanya 'berbakti' kepada suami lebih daripada yang sepatutnya. Isteri ini membelikan kereta mewah kepada suami, pakaian yang mahal-mahal dan segala keperluan mewah suami disediakan. Walaupun penat mencari rezeki, si isteri tidak pernah melupakan tanggung jawabnya sebagai isteri dengan menyediakan makanan dengan memasak sendiri setiap hari, membasuh, mengemas dan menyediakan ruang rumah yang selesa untuk diduduki oleh suami tanpa bantuan pembantu rumah. Ujian berat yang dihadapi oleh sang isteri apabila perniagaannya 'bankrap' tambahan pula beliau telah berhenti kerja, suami yang dikasihinya telah tinggalkan dirinya dalam situasi keberhutangan yang tinggi. Akhirnya suaminya telah berkahwin dengan kekasih gelapnya yang dipunyainya semasa masih dalam 'belaian' si isteri.

Cukuplah 2 kes yang saya paparkan ini untuk dijadikan renungan kepada kaum wanita. Agak-agak saudara semua, kenapa hal ini berlaku? Jawapan yang paling sinonim dengan wanita adalah...kerana KASIH....
Aduhai...kasih yang bagaimana? Kasih yang tidak bertepi? Kasih yang tiada tolok bandingnya? Kasih yang sejati? Kasih yang tulus ikhlas? Kasih yang .....?

Walaupun alasan kita, saya ada sesuatu yang boleh kita jadikan renungan. Kenapa kita belanja duit untuk 'membelai' dan 'manjakan' suami?

Sekiranya jawapannya adalah kerana untuk memenangai hati suami yang mungkin suami seorang yang panas baran, untuk menyejukkan hatinya dan bolehkan mendapat rumah tangga yang tenang.

Sekiranya jawapannya adalah kerana suami ada orang ketiga, mencurahkan segala untuk memenangi hatinya agar dalam persaingan tersebut, kita berada di pihak yang menang?

Sekiranya jawapannya kerana untuk menunjukkan kepada suami bahawa kita seorang isteri yang penyayang dan pemurah, agar apabila dia membandingkan kita dengan perempuan lain kita mempunyai 'kedudukan' yang kukuh.

...dan sekiranya....banyak lagi 1001 alasan kepada apa yang telah dinyatakan di atas. Sebagai isteri kita perlu ingat bahawa tidak berdosa jika kita tidak menolong suami dalam harta benda tetapi berdosa sekiranya setelah kita memberi kita mengungkit semula pemberian tersebut. Fitrah jiwa seorang wanita tidak boleh melihat kesempitan hidup seorang suami tetapi apabila 'disakiti' segala pemberiannya dia akan menyebutnya semula. Kesilapan berlaku di sini kerana tiada sifat ikhlas dan redha. Apabila kita diuji dalam perkahwinan maka akan akan timbullah rasa sakit hati, kecewa yang mendalam, rasa dikhianati, rasa tidak berguna, jiwa luluh dan hancur berkecai, ingin rasa tamatkan riwayat hidup dan bermacam-macam lagi perasaan yang cukup membuatkan seorang wanita menderita.

Perkara yang sangat penting dalam isu ini adalah sayangilah suami selepas mengasihi Allah dan Rasul. Suami adalah tempat ketiga dalam hati seorang isteri. Apabila mengasihi suami keterlaluan dan meletakkan suami di tempat yang paling atas di mana tempat tersebut merupakan tempat Allah, nescaya Allah akan menghantar ujian agar kita cepat tersedar bahawa cinta dan kasih yang kita miliki rupanya tidak kekal lama. Cinta dan kasih yang hakiki adalah cinta Allah yang memiliki segala Kebesaran dan Keagungan.

Justeru, saya ingin mengajak pembaca semua betulkan niat kita. Kasihilah diri kita dengan meletakkan cinta yang sebenarnya kepada yang berhak. Wa'llahua'lam.

DOA SEORANG ISTERI
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah dosa ku yg telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yg tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala ujianMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yg akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Tetapi Ya Allah
Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlan aku jalan yg terbaik untuk aku harungi segala ujianMu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbetulkan keadaanya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena

Ya Allah
Kau yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku di dunia tetapi bukan di akhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk ke arah rahmatMu

Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala ujianMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri solehah
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi dugaanMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu

Ya Allah Ya Tuhanku...
Aku ingin hidup di sisinya hingga ke akhirnya
Biar ku hembus nafas terakhirku atas ribaannya
laksana Siti Khadijah AlQubra pergi diribaan Rasulullah
Atau...
Aku ingin membelainya tika ia menderita sakit
Agar kesakitannya hilang
Aku ingin berbakti sehingga hujung hayatnya
Biar diribaanku dia tinggalkan dunia
laksana Rasulullah pergi diribaan Aisyah Azzahra

Ya Allah Ya Tuhanku...
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang diredhai
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa di hati




Amin, amin Ya Rabbal Allamin..

"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"

Helper

Tiada ulasan:

Catat Ulasan