Ahad, Januari 09, 2011

Cinta Yang Membawa Sengsara



Remaja yang saya kasihi sekalian...

Apakah yang para remaja sekalian faham dan maklum tentang cinta? Cinta ketika remaja (sebelum berkahwin), adakah harus, perlu atau tidak? Terdapat pelbagai pendapat tentang cinta remaja.

Perasaan untuk mencintai dan dicintai merupakan fitrah keinsanan kepada semua manusia yang dikurniakan oleh Allah tetapi persoalannya bagaimana cinta yang dibolehkan oleh syariat?

Cinta sebenarnya merupakan perhubungan sosial yang menghasilkan ganjaran keseronokan dan rasa bahagia yang membawa kepada nikmat psikologikal. Keseronokan, kemesraan dan perhubungan interpersonal ini dimanifestasikan dalam bentuk tingkah laku yang dicerminkan sebagai cinta.

Ramai remaja sukar membezakan antara cinta dan seks. Klien yang saya temui ketika ditanya kenapa melakukan hubungan seks, jawapannya 'kerana cinta'. Salah tafsir maksud cinta ini telah mengakibatkan muncul pelbagai pola tingkah laku yang antaranya membawa permasalaha sosial. Dewasa ini, remaja Melayu begitu cenderung kepada 'cinta' sehingga telah mengakibatkan berlakunya krisis dan tragedi seperti pembuangan janin dan bayi-bayi yang tidak berdosa.

Cinta dan seks merupakan isu peribadi yang akhirnya boleh menjadi fenomena sosial. Bermula dengan pandangan, senyuman, bertukar-tukar nombor telefon, SMS dan berbual-bual di telefon (semua ini isu peribadi) yang akhirnya membawa kepada melakukan hubungan seks (masih isu peribadi) tetapi kesan daripada perlakuan tersebut mengakibatkan si gadis mengandung akhirnya menggugurkan kandungan atau membuang janin atau bayi tersebut yang akhirnya membawa fenomena sosial.

Apakah cinta? Dan apakah pula seks? Cinta adalah untuk mendapatkan kasih sayang, manakala seks untuk mendapatkan zuriat. Jika cinta perlulah pula kepada 3 elemen iaitu komitmen (tanggung jawab), keintiman dan passion. Elemen-eleman ini hanya boleh didapati dan dirasai dengan 'sah' dan 'halal' apabila pasangan tersebut mendirikan rumah tangga. Malangnya ramai remaja pada masa ini tidak menyedari bahawa yang mereka gelarkan sebagai cinta sebenarnya tersasar jauh daripada cinta dalam erti kata yang sebenar.

Apa pula seks? Seks bermula hanya dengan bertukar-tukar senyuman, renung merenung, keluar bersama sambil berpimpin tangan...di sinilah bermulanya segala perlakuan 'zina' yang menghasilkan zuriat yang pada awalnya dianggap cinta.

Cinta yang teragung adalah cinta kepada Allah dan RasulNya..seterusnya kepada ibubapa..sayangilah diri sendiri dengan menegakkan syariat Islam agar anda semua beroleh lindungan Allah di akhirat nanti.

Bangunlah adik-adik remaja, sedarlah dari lena bahawa kehidupan kita ini tidak akan sampai ke mana kerana dunia jika kita sering mengejarnya dia akan lari dari kita, tetapi biarlah dunia yang mengejar kita. Jagalah diri anda semua, hormati diri sendiri dengan menjaga maruah dan kehormatan diri.

Benteng kepada perlakuan ini adalah dengan cara menghayati ajaran Islam, sifat malu sangat penting buat remaja semua. Hilang malu, hilanglah maruah, hilang malu tergadai juga diri dan pada ketika hilangnya malu, maka hilanglah iman dalam diri.
Wallahua'lam.

"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"
Helper

Tiada ulasan:

Catat Ulasan