Isnin, Januari 24, 2011

Ibu Oh Ibu, Tulusnya Kasihmu.....



Pagi ini semasa memandu ke pejabat, hati saya menjadi sebak dan sayu apabila mendengar suatu kisah dalam slot motivasi pagi oleh seorang ustaz di IKIM FM. Bagi pembaca yang kemungkinan juga mendengar siaran tersebut tentunya juga dapat merasakan apa yang saya rasakan. Biarlah saya kongsikan cerita tersebut di sini...

...pengalaman seorang pegawai Bomba ketika membantu menyelamatkan mangsa kemalangan jalan raya. Pegawai ini tiba di tempat kejadian dan melihat keadaan pemandunya yang sudah tidak dapat bergerak lagi. Kepalanya berdarah dengan pendarahan yang agak teruk dan tersembam di stereng kereta. Dalam kereta yang terbabas ini seorang wanita yang duduk di kerusi penumpang dalam keadaan menggeletar kesakitan. Kepalanya terhentak di cermin kereta mengakibatkan cermin tersebut pecah dan percikan kaca memenuhi bahagian badan wanita tersebut. Kepala wanita ini dalam keadaan terselinap kulit tengkoraknya akibat hentakan yang amat kuat. Dalam keadaan menggeletar menahan kesakitan kelihatan dalam ribaannya menangis seorang anak yang hanya luka ringan. Badan ibu ini tidak dapat bergerak kerana terhimpit dan tersepit dengan besi-besi kereta di tempat duduknya. Dengan bantuan petugas-petugas bomba dan pasukan penyelamat dapat membuka pintu kereta tersebut dan mengambil bayi yang sedang menangis ini. Ibu ini melihat dengan ekor matanya bayinya diambil dari pangkuannya dalam keadaan bayinya menangis. Lalu dengan kudratnya yang masih ada, si ibu memberi isyarat untuk diberi semula bayi itu kepadanya. Lalu, pegawai bomba ini mengembalikan semula bayi ini kepangkuan ibunya.

Dalam keadaan si ibu menggeletar tangannya menahan kesakitan yang amat sangat dan dalam keadaan badannya yang disimbahi dengan darah yang sedang mengalir. Ibu ini mengambil anaknya lalu mendakap anaknya yang dalam keadaan menangis ini ke dadanya dengan pelukan yang mendalam lalu si ibu menyelak bajunya dan diberi susunya kepada bayi yang tidak mengerti apa-apa pada ketika itu. Bayinya yang dalam keadaan ketakutan, kesakitan dan seribu satu perasaan yang sukar diterjemahkan mungkin pada masa itu lalu terdiam dan terus menikmati nikmatnya berada dalam pelukan dan kehangatan lazatnya susu ibu. Bayi tadi terus menghisap susu sementara si ibu secara perlahan-lahan rohnya berpisah daripada jasadnya. Dalam penuh kebaktian kepada anak, si ibu pergi mengadap Ilahi.... Subhanallah...tulusnya kasih ibu.....ikhlasnya ibu, setianya ibu....terkedu pegawai bomba ini melihat keajaiban kasih seorang ibu. Biarpun dirinya berada di ambang sakaratulmaut namun sifat pengasih seorang ibu mengenepikan kesakitan dan kepentingan dirinya pada ketika itu demi kasih pada seorang anak. Aduhai...wajarlah Allah meletakkan bahawa syurga itu terletak di telapak kaki ibu sekiranya begini kasih dan pengorbanan seorang ibu...

Petang semalam, saya ke pasar membeli barangan untuk makan malam. Hati saya sayu melihat perlakuan seekor ibu kucing. Ibu kucing ini sedang menggonggong seekor anaknya. Saya pelik melihatnya kerana anaknya dalam keadaan keras dan tidak bergerak. Lalu, saya perhatikan ke mana ibu kucing ini ingin membawa anaknya. Saya mengekori ibu kucing ini...saya melihat ibu kucing ini meletakkan anaknya di suatu tempat sambil menjilat-jilat anaknya dan menguis-nguis badan anaknya seolah-olah memanggil-manggil anaknya. Malang bagi ibu kucing itu, rupa-rupanya anaknya telah mati...Hati saya menjadi belas kasihan melihat perlakuan ibu kucing itu tanpa disedari saya bercakap seorang diri..."Ya Allah...kasihan engkau wahai ibu kucing, anakmu telah mati".

Saya termenung seketika...perasaan kasih seumpama ini sebenarnya bukan hanya pada manusia, bahkan binatang juga sangat sayangkan anaknya...tetapi dalam dunia manusia hari ini ke mana perginya sifat keinsanan ini sehingga ramai gadis-gadis yang ingin menutup noda dan dosanya membuang bayi yang tidak berdosa malah ramai juga yang sanggup membunuh insan kecil ini. Dua kisah yang boleh kita renungkan bersama...dalam dua dunia yang berbeza tetapi menterjemahkan satu rasa yang sama.

Buat pembaca semua, marilah kita menggunakan kesempatan yang ada memberi kebaktian yang suci dan murni kepada insan yang paling banyak menabur jasa untuk kita selama ini. Walaupun kita ingin membalas segala jasanya ingatlah bahawa tidak dapat sekali-kali membalas walau sedikit pun jasa mereka kerana besarnya jasa mereka terhadap kita. Saya teringat sebuah hadis yang lebih kurang begini maksudnya...seorang sahabat pernah berjumpa Rasul SAW lalu bertanya "Wahai Rasulullah, saya telah mendukung ibu saya bertawaf di sekeliling Kaabah, sudahkan saya membalas jasa-jasa ibu saya terhadap saya?" Rasul SAW menjawab yang maksudnya "Tidak, walaupun hanya sekali sakit ketika kesakitan ibu kamu hendak melahirkan kamu".

Bagi yang ibunya telah kembali ke rahmatullah...panjatkan doa, bacakan al-Quran agar ibu tenang di perkuburan.

Buat ibuku tercinta, Bonda Harison Ahmad...anakanda ingin merakamkan kasih sayang yang menggunung tinggi atas kasih yang tidak pernah bertepi bonda berikan. Anakanda mohon halalkan setiap titis susu yang pernah anakanda minum yang kini menjadi darah yang mengalir dalam sekujur tubuh anakanda. Jua..anakanda ingin bermohon keampunan bonda atas segala kekhilafan diri semasa bonda membesarkan anakanda...Doa anakanda tidak pernah putus dititipkan buat kebahagiaan bonda dan ayahanda. Kebahagiaan dan kejayaan anakanda pada hari ini tidak lain dan tidak bukan melainkan dengan mendapat redha daripada ayahanda dan bonda berdua dan rahmat kasih sayang daripada Allah SWT.

Terima kasih bonda atas redhamu selama ini...

"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"
Helper

Tiada ulasan:

Catat Ulasan