Khamis, Januari 14, 2010

Berfikir, berfikir dan berfikir...

Assalamualaikum dan Salam Bahagia buat semua.
Hati kecil saya tersentuh ketika seorang ibu merujuk kes anaknya yang mengandung di luar nikah. Wajah seorang ibu redup bagai mendung yang menantikan saat bumi bakal disimbahi air hujan. Tatkala, ibu ini memulakan perbualan terdapat garis-garis kekesalan di wajahnya tetapi apa yang lebih menyentuh hati kecil saya adalah begitu besarnya kasih sayang seorang ibu, walaupun anak gadisnya telah mencontengkan arang ke mukanya namun kasih sayang seorang ibu masih menebal dan dalam kepasrahan ibu ini menerima takdir Ilahi tanpa mencemuh dan menghukum si anak.Saya amat memahami keadaan ibu ini dalam keterpaksaan merelakan dan meredhai apa yang berlaku.

Saya ingin meneroka pendapat dan pemikiran remaja terutamanya anak-anak gadis sekarang ini. Tidakkah anda terfikir tentang kesan dan akibat daripada tingkah laku dan tindak tanduk anda bakal ditanggung bukan sahaja oleh diri anda, malah ibu anda sering dihimpit oleh perasaan malu dan tertekan sepanjang usianya. Dan ditambah lagi jika anda mengandung, anak yang bakal anda lahirkan akan menanggung kesannya sepanjang hayatnya dengan membawa 'title' anak luar nikah. Teringat saya satu kes yang berlaku tahun lepas di mana seorang remaja meninggal dunia ketika melahirkan anak hasil hubungannya dengan teman lelaki. Sedih ketika saya mendengar berita ini, sudahlah remaja perempuan ini melalui kesan psikologi yang amat berat semasa mengandungkan anak luar nikahnya, teman lelaki menghilangkan diri. Akhirnya dia seorang diri berjuang dan bergelut dengan maut demi untuk melahirkan anaknya. Lelaki yang tidak bertanggung jawab ini berlalu begitu sahaja. Akhirnya ajal menjemput dia pulang tetapi Allah lebih mengetahui memanjangkan zuriat lelaki tersebut dengan benihnya masih hidup dan sihat ketika ini.


"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum...kak mazita...saya perlukan pertolongan akak....harap dapat bantu...

    BalasPadam
  2. Alaikum salam. InsyaAllah, akak sedia untuk membantu. Sila emel ke mazrie71@yahoo.com atau mazhelper@gmail.com

    BalasPadam