Sabtu, Disember 29, 2012

Terima Kasih Duhai Suami...


SUMBER DARI SAHABATKU AYUSHIDA MOHD DON

Terima Kasih Suamiku... - CERSAPEN (CERPEN SANGAT PENDEK)

Di suatu sudut di dalam sebuah rumah, di tengah malam yang hening, sesusuk tubuh lelaki bergelar suami menggigil menahan tangis....Dalam esakkan yang menyekat-nyekat nafasnya, kedengaran lelaki ini merintih kepada TUHANnya....

'Ya Allah Ya Tuhanku, Aku memohon ampun dari MU ya Allah..... Aku hambaMU yang gagal Ya Allah... Setelah kau anugerahkan wanita secantik dan sebaik isteriku, aku gagal melindunginya dari bisa duniawi .... Kau bimbinglah aku dalam mengurusi rumahtangga ini ya Allah.... Aku lelaki namun aku lemah... aku malu kepadaMU ya Allah....Aku pohon kau bimbinglah aku ya Allah........'

Rintihan itu menyebabkan isteri yang tidurnya belum nyenyak terus tersedar... dan terbangun..... mendapatkan suaminya yang semakin hilang dalam luahan hati kepada PENCIPTAnya....Dalam esakkan dan rintihan kesedihan itu, dengan linangan airmata yang membasah, dia merangkul isterinya yang terkaku melihat keadaannya.

"Abang... kenapa ni? Ada apa-apa yang sayang tak tahu ke?"

Si suami mengucup dahi isteri, kucupan yang mendalam, seakan kucupan terakhir.

"Abang... jangan buat sayang macam ni... ceritalah kenapa...."

Si suami melipat sejadahnya, membetulkan duduknya, berhadapan dengan isteri tersayang, dan menggenggam tangan si isteri dengan penuh rasa sayang.

"Sayang..... Abang minta maaf.... Abang tak mampu menjadi suami yang baik... Tak mampu beri sayang apa yang sepatutnya sayang dapat..."

"Kenapa Abang cakap macam tu? Abang terlalu baik buat sayang.... terlalu baik... abang tak perlu bagi sayang apa-apa. Semua sayang dah ada, sayang cuma mahu kasih sayang abang, dan abang dah bagi, itu dah cukup bang..."

"Belum cukup sayang... Abang berdosa ... banyak dosa abang...."

Genggaman erat itu dilepaskan.......Isteri agak terkejut....

Si suami merenung mata isteri......Isteri yang disayangi di dunia dan moga-moga hingga ke akhirat..........

Tangannya membelai-belai rambut ikal isterinya yang panjang melebat hingga ke pinggang...Dia menangis lagi......

"Abang tidak sanggup membayangkan rambut yang sangat cantik ini hangus terbakar berkali-kali....Abang tak kan mampu membayangkan kalau awak menanggung sakit...."

Dipandang isterinya dari hujung rambut dari hujung kaki, sekali lagi linganan airmatanya jatuh.....

"Abang tidak mahu tubuh isteri abang ini derita tersiksa di mamah api...."

Disentuh bibir merah isterinya....

"Abang tidak mahu bibir ini hangus kerana terpaksa minum air yang menggelagak dan berbara...."

Merenung ke mata isterinya, dia mendekat dan memeluk isterinya....

"Sudah berkali-kali abang ingatkan sayang, lindungilah kurniaan Allah ini, lindungilah sebaiknya...Sayang isteri abang yang baik, walau pun merajuk, tapi tetap sediakan makanan untuk abang, walaupun marah-marah, tapi tetap tidur sekatil dengan abang......Biarlah kita romantis begini hingga ke syurga... Namun kita mungkin tidak dapat ke syurga bersama......"

Tangannya terus membelai si isteri yang mula teresak-esak........

"Mungkin abang akan melihat sayang dari jauh, ditemani bidadari syurga yang menawan dan terbaik buat abang.... Itu pun jika Allah tidak mengkelaskan abang sebagai lelaki dayus.... Jika abang tidak selamat, kita akan menghadapi hukuman kita masing-masing....bukan bersama-sama sayang, kita tidak lagi bersama....abang tidak mampu menolong sayang, begitu juga sayang, tidak mampu menolong abang, bila kita sudah di sana kelak.... Hanya perbuatan dan amalan kita di dunia ini sajalah yang boleh bantu kita....."

Tangisan si isteri semakin kuat.....

"Abang berdosa kerana tidak mampu tegas dengan sayang tentang aurat, tentang solat dan tentang iman. Abang hanya mapu berdoa sayang.... abang tidak mahu kita bergaduh tetapi abang tidak patut membiarkan perasaan ini menghalang abang dari memimpin sayang ke syurga bersama.... Jadilah ketua bidadari abang.... abang tidak kenal bidadari di syurga.... abang sekarang cuma kenal sayang... Sayang sanggup memilih abang yang tak punya harta berbanding keluarga sayang yang hidup bagai dalam istana, sayang sanggup mengikut abang berpindah dan tinggal di rumah yang sederhana... sayang kata, itu semua kerana cinta....... Cinta yang tak pernah abang jangka akan abang punya..."

Dia mengesat airmata si isteri......dan menyambung lagi.........

"Sayang isteri yang baik..... Tidak pernah berkira tentang belanja rumah yang hanya sedikit dari poket abang, belanja anak-anak yang kebanyakannya diurus sayang..... Kerja dikilang yang memenatkan sehari suntuk, tak mampu nak tanding gaji awak sayang.. Tapi awak masih sanggup hidup bersama abang? Sayang, walau awak baik sebegini, awak belum mampu menjadi isteri abang yang terbaik kerana masih gagal menegakkan solat diwaktu ketiadaan abang.... Gagal menjaga aurat bila keluar lalu mengundang banyak mata yang memandang......"

Tangisan isterinya masih lagi deras....

"Sayang tidak malu kah bersuamikan lelaki dayus ? Lelaki yang sanggup membiarkan isterinya berbuat dosa? Bila anak-anak kita belajar agama, belajar tentang solat dan aurat, tidak kelirukah mereka ? Sayang nak letak muka di mana kalau mereka bertanya "Kenapa mama tak tutup aurat ?"

"Sayang, tudung kecil yang sekali-sekala sayang pakai tu memang cantk, tapi ia tak menjalankan fungsi tudung yang sepatutnya.... Tudung sepatutnya menutup hingga ke bawah dada, Baju pula sepatutnya tidak nipis atau jarang, seluar yang ketat itu sama saja seperti sayang tidak memakainya...."

"Sayang, dirikanlah solat dengan ikhlas, abang bersyukur kerana sayang cintakan abang, tapi abang mahu sayang cintakan Allah dan Rasul lebih daripada cintakan abang.. Abang tiada hak nak duduk dibahagian teratas hati sayang.... Semua orang patutnya cintakan Allah sebelum yang lain-lain...."

Di peluk erat isteri yang tak mampu hentingan esak tangis.........Dalam rangkulan itu, si isteri membisikkan sesuatu...

"Abang... sayang minta ampun dan maaf," Tangan si suami di kucup berkali-kali. Basah wajahnya dengan airmata penyesalan....... "Abang ampunkan sayang ye?"

"Ye abang ampunkan... Abang tak pernah marah sayang pun... Abang redha semuanya... lepas ni kena minta Ampun dengan Allah tau...." Rambut si isteri diusap lembut.

"Terima kasih abang. Sayang janji mulai sekarang sayang akan ubah semua yang tak baik.. Sayang tak mahu tengok abang macam ni lagi.. Sayang akan dapatkan cinta Allah dan Rasul .... Dan selepas Allah dan Rasul, cinta abang saja yang ada untuk ruangan di hati ini. Esok, sayang nak pergi shopping.... nak beli baju labuh-labuh, tudung besar-besar.... nak beli telekung baru... nanti abang ajarkan sayang AlQuran ye.. banyak yang dah lupa...."

"Boleh.... tapi kalau abang tak ada.... pergilah cari tempat belajar yang baik.. di surau taman ini pun ada guru mengaji perempuan yang bagus...... Kalau abang tak mampu nak ajar ilmu fardhu ain, sayang wajib cari sendiri... faham tak?" Anggukan si isteri mula bertenaga.....

"Kalau macam tu, ahad ni sayang boleh pergi shopping....."

"Ala.. esok kan boleh... esok cuti umum kan........Abang temankan yer..."

"Dalam tempoh 3 hari mulai esok... abang nak kenakan perintah berkurung untuk sayang...." Sambil tersenyum nakal.....

"Hmmm... kenapa pulak?"

"Mulai esok, sayang kena mengaji ..... nak tak ?"

"Okaylah abang.... apa-apa saja perintahmu ku turuti...Sayang tak mo suami dayus.. Tak mo...!" Senyuman meleret walau pun airmata masih jatuh lagi di pipinya....

"Okay sekarang, sayang tidur yer....Tidur dalam pelukan abang ni.....Biar abang dodoi macam baby......"

Isteri memejamkan mata dalam senyuman yang basah dengan tangisan.....Tepukan lembut suami tercinta di lengannya membuatkan dia rasa aman.... dan tidur dalam senyuman.....

Bunyi lori yang lalu lalang selalu saja membuatkan si isteri terjaga di kala subuh.. Biasanya dia akan menarik selimutnya lagi, namun kali ini dia bingkas bangun dan membersihkan diri untuk solat subuh... selesai mandi dan berwudhu, dia mengejutkan suaminya, dengan rasa yang teruja kerana pertama kali berbuat begitu...

"Abang, sayang dah siap wudhuk ni, jom abang imamkan sayang...." Suami masih lena.... Di goyang lembut badan suaminya....

"Abang.... jomlah kita solat sama-sama...." Goyangan yang semakin kuat sikit pun tidak membangunkan si suami... Hatinya mula berdetak keras..

"Abang....." Di letakkan jari di bawah hidung suami.... Tiada nafas ! Dirasa denyutan nadi ditangannya..... Tak jumpa! Di letakkan telinga didada suaminya.. kenapa jantungnya tak berdegup...?

Ya Allah...! Kiranya sudah sampai waktunya bagi suamiku..... Aku redha.....!Setiap kata-kata suami malam tadi berlegar-legar di benaknya... Kata-kata si suami itu telah menguatkan hatinya.... Dalam tangisan pilu dia redha... Walaupun kesal memberatkan dadanya , kesal kerana terlalu banyak suami bersedih kerana dia..... namun dia tidak mampu lagi berbuat apa-apa... selain dari mengotakan janji yang telah dia lafazkan kepada suaminya...

Terngiang-ngiang....."Dalam tempoh 3 hari mulai esok... abang nak kenakan perintah berkurung untuk sayang.."

Airamatanya tak mampu lagi tertahankan....

Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya suamiku teramat baik di dunia ini, Kau tempatkanlah dia di kalangan orang-orang yang kau redhai...Terima kasih suamiku.......
video

"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan