Sabtu, November 19, 2011

KERJAYA KAUNSELOR MENYUSAHKAN DIRI?

Masih teringat lagi kata-kata seorang teman, "kenapa menyusahkan diri menjadi seorang kaunselor?"
saya menyoal kerana ingin mendapatkan kepastian..."kenapa pula soalan macam tu...?",
jawabnya dengan penuh sinis dan sedikit mencela kerjaya saya...

"ye lah...saya tak faham dengan akak ni, kenapa nak jadi kaunselor dan menyusahkan diri sendiri dengan memikirkan masalah orang lain, sedangkan kita semua ada masalah,kenapa nak sibuk selesaikan masalah orang lain,masalah sendiri pun dah banyak kenapa nak nyusahkan diri dengan masalah orang?" ujarnya dengan panjang lebar dan penuh dengan nada sinis separuh mencemuh.

Emmm...saya terfikir apa yang nak saya jawab dengan persoalan-persoalan sedemikian...lantas, saya terfikir untuk menerangkan padanya tentang kerjaya saya yang bagi saya sangat mulia ini...saya katakan padanya bahawa tugas saya bukanlah menyelesaikan masalah orang tetapi saya hanyalah membantu menyelesaikan masalah tersebut. Saya hanya memandu jalan agar klien saya dapat melihat 'jalan' yang lebih teang dan jelas ataupun mendapat 'insight'/ celik akal terhadap isu yangdihadapinya.

Namun, dia masih belum berpuas hati dan masih lagi mencari-cari jawapan dari saya agar dapat mengakui bahawa menjadi seorang kaunselor ini merupakan suatu kerjaya yang menyusahkan diri dan dalam erti kata yang lain adalah takde penyakit cari penyakit...lalu, saya beroleh ilham bagaimana untuk menerangkan padanya agar nampak lebih logik dan rasional....saya katakan padanya yang pertama jika tiada orang seperti saya jika ada orang yang ditimba kesusahan dan masalah orang itu akan berjumpa dengan siapa, pada siapa mereka akan meluahkan perasaan yang sarat dengan kedukaan dan kesengsaraan...dan melihat kepada penampilannya yang bertudung labuh...saya nyatakan padanya bahawa Allah memilih seseorang untuk dipadankan dengan kerjayanya bergantung pada personaliti diri seseorag itu...jadi saya bersangka baik dengan pemiliham Allah, maknanya jika saya telah dipilih oleh Allah untuk membantu insan lain,jadi saya berbangga dengan pemilihan ini, saya bersyukur, saya redha dan saya beharap agar kerjaya ini menjadi satu saluran dan jalan untuk saya beroleh hidayah dan petunjuk agar saya sentiasa bermuhasabah diri dengan pelbagai masalah klien yang saya dipertemukan....saya selalu dapat belajar daripada klien-klien yang datang kepada saya. Saya sering dapat bermuhasabah diri, menghitung kembali diri agar saya menjadi menjadi hamba Allah yang senantiasa bersyukur. Yang paling penting selalu saya panjatkan doa pada Allah, jika saya ikhlas membantu mereka yang dalam kesusahan, mereka yang dalam kesedihan dan dirundung sendu....saya mohon agar Allah memberi ganjaran pahala buat saya. Saya tidak mempunyai harta yang banyak untuk saya berinfak, jadi dengan car inilah sahaja saya bersedekah. Hidup saya menjadi sangat sibuk saban hari, namun saya rasa benar-benar menjadi manusia kerana diri saya dapat dimanfaatkan kepada orang lain...walaupun dalam keadaan letih namun saya bahagia dan puas!

Kuasa Allah siapa yang tahu....suatu masa teman yang pernah mempersoalkan kerjaya saya dengan penun sinis ini menghadapi suatu masalah....lalu sayalah orang yang dicarinya. Rupa-rupanya kata-kata saya pada hari tersebut terkesan di hatinya....

Wallahua'lam...
"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"Helper

2 ulasan:

  1. kehidupan kita memang memerlukan seseorang tika kita dlm ketidakpastian, tiada semangat... untuk mengingatkan kita akan kepastian dan meningkatkan semangat.... paling utama mengingati kita akan ujian Allah berdasarkan ujian yang kita hadapi. itu la besar jasa kaunselor.. namun bkn semua org fahaminye.

    BalasPadam