Khamis, Mei 11, 2017

Syarha Menjalani Prosedur angiogram Ke 3

Baru-baru ni Syarha melalui prosedur angiogram tapi saya tak ingat kali ini kali yang ke-3 atau kali yang ke-4... Maklumlah dah banyak kali anak syurga saya jalani prosedur ni sampai ummi pun terkonfius kejap...tak kisah lah kali yang ke berapa kan...

Dipendekkan cerita angiogram kali ni adalah untuk mengkaji kondisi jantung Syarha untuk menjalani pembedahan akan datang.


Sebaik sahaja 'check-in' di IJN, Syarha macam biasa ceria...happy je mood dia...Cuba tengok gambar ni...happy dia kan, tambah-tambah lagi dapat bermain dalam bilik mainan tu...





Belum puas bermain, nurse dah panggil untuk ambil bacaan SPO2, timbang berat dan buat ujian ECG. Masa dan ambil bacaan SPO2 dan timbang berat, Syarha tak ada masalah tapi bila nurse nak buat ujian ECG mula lah dia meragam. Traumatik pun ada...dia sangat takut jika badannya dipegang orang dan nak lekatkan benda-benda alah tu kat badan dia bukan lah sesuatu yang mudah. Akhirnya, saya dan suami kena keluar dari bilik pemeriksaan tu tinggalkan dia dengan nurse-nurse sahaja.

Di luar bilik abangnya Si Alang rasa tak puas hati dengan tindakan saya. 
"Sampai hati ummi tinggalkan adik macam tu saja dengan nurse, Ummi tak kesian ke pada adik? dengan sedih Alang bertanya kepada saya. Saya cakap, di luar kuasa ummi...nurse yang suruh ummi keluar... 
Ummi perlu ikut lah...kata ummi kepada Alang.

Mengalir airmata si Alang...sedih juga tengok Alang tapi salah satu skilled yang perlu pada seorang ibu adalah berhati 'kering'...

Berakhir satu satu babak mengambil bacaan ECG, Syarha direhatkan sekejap. Dapatlah bermain dalam setengah jam, namanya dipanggil lagi. Kali ni untuk buat 'line' pula di tangan. 

Hati sang ibu perlu lebih kental dari tadi. Mendengar suara jeritan dan tangisannya dari luar bilik prosedur amat meluluhkan jiwa seorang ibu. 
Tapi apakah daya...

Selepas keluar dari bilik prosedur, tangannya sudah kemas berbalut. Syarha menunjukkan tangannya yang sakit sambil mengadu dalam sisa esak tangis yang masih ada. 
Macam biasa, ummi pun pujuk lah... 


Akibat keletihan menangis dan menjerit menahan sakit, Syarha tertidur. Seketika kemudian, nurse pun datang memeriksa suhu badan... Demam pula Syarha. Hrmm...mungkin kerana terkejut dan keadaan dirinya yang masih fobia dengan suasana hospital.

Tika tidur sepanjang malam...Syarha asyik mengigau memanggil 'Abah' dan 'Alang...Umi pun menepuk, memujuk...
Ummi ada sayang di sisimu...

Syarha dinasihatkan oleh doktor agar mula berpuasa pada jam 3 pagi. Tapi, jenuh la ummi mengejutkan dia bangun jam 2.30 untuk minum susu, dia tak nak bangun...mengantuk katanya. Kali terakhir  Syarha minum susu pada jam 11.30 malam, itu pun 50ml jer...
Semoga anak ummi dapat bertahan sehingga prosedur dijalankan esok yer...


Pagi ni, Syarha bangun dengan ceria. Tapi jenuh juga memujuk untuk mandi dan bersedia untuk ke bilik prosedur angiogram. Jam 9 lebih Syarha dan mandi dan dah ready nak ke sana...

Tapi, dia tak mengerti apa-apa pun...
Ke mana nak dibawa...
Kenapa perlu pakai baju yang dibutangkan kat belakang...
Iya...dia masih tidak mengerti.
Lebih baik baginya tidak mengerti dan tak tahu apa-apa...

Inilah detik yang paling meluluhkan hati ummi!
Semasa ummi membawa Syarha ke bilik operation tu untuk dibius oleh pakar bius. Syarha tercengang-cengang, memerhatikan di sekeliling...peralatan yang besar-besar dalam bilik tu. Semuanya menimbulkan kehairanan buat dia...

Semasa pakar bius memasukkan ubat-ubat bius tu dan perlahan-lahan Syarha semakin lali...Di bibirnya terus memanggil...ummi....ummi...ummi....sehinggalah terlelap.

Allahu...moment ini tidak akan ummi lupakan sampai bila-bila. Biarpun Syarha telah melalui 2 kali major operation dan 3 kali prosedur angiogram, moment inilah yang meluluhkan jiwa seorang ibu.

Akhirnya, Syarha lemah dalam dakapan ummi. Matanya separa tutup....tak bermaya lagi dan pakar bius memaklumkan bahawa Syarha telah pun tidur sepenuhnya. Pakar bius menyuruh ummi dan abah mencium Syarha dan meninggalkan Syarha di katil itu.

Ummi mencium berkali-kali...airmata mengalir tanpa henti. Bagai empangan pecah lagaknya airmata yang keluar...

Ummi serahkan dirimu wahai anak kepada takdir Allah. Allah lah yang menjagamu sayang... 


Selepas 2 jam masa berlalu, nama Sayyidah Nur Syarha bt Mohamad Sukri dilaungkan oleh petugas bilik itu.

Ummi dan abah bergegas ke bilik tersebut. 
Di sebalik tabir biru, ummi mendengar suara kanak-kanak merintih...'Ummi...akit...ummi...akit'
Tapi suara tu ummi macam tak berapa cam sebab dengar macam suara yang agak serak. Ummi gagahi menyelak tabir biru...
'Ohh...suara anak ummi rupanya!'

Ummi pun merapati Syarha, mencium dan mengusap pipinya. Menepuk-nepuk badannya...
"Ummi di sini sayang...tidurlah...Ummi ada" Ummi menahan sebak sebenarnya! Tapi, Ummi sembunyikan kesedihan hati ummi tu...Ummi perlu kuat untukmu sayang!

Seketika sahaja...
Hrmm...bagaikan Syarha mendapat ubat tidur!
Syarha tertidur semula.

Sesekali terjaga, Syarha akan merintih sakit...mengadu sakit sambil matanya tertutup.

Tabahlah Duhai Anakku...




Selepas jam 6 petang Syarha dah boleh makan sebenarnya. Ummi cuba memberikan air masak dulu. Syarha minum seteguk dua dan tertidur semula.

Jam 8 malam Syarha terjaga semula dan mengadu lapar. Dia pun dah nak bangun dari tidur. 
Nak duduk...mungkin badannya dah lenguh sebab dah tidur lama.

Ummi pun offer beberapa jenis makanan, akhirnya Syarha cuma pilih roti gardenia kismis. Dapatlah dia habiskan 3/4 keping. Alhamdulillah...

Tengoklah anak bertuah ummi ni...dah boleh beri senyuman untuk Ummi.



Prosedur angiogram kali ni agak teruk sedikit daripada yang lepas-lepas. Kata doktor, disebabkan Syarha pernah menjalani pembedahan Glenn jadi angiogram kali ni mungkin akan dimasukkan melalui saluran di leher juga. Benar jangkaan doktor! Kali ni terdapat kesan tiga tempat, di kedua-dua belah pangkal paha dan di leher.


Keputusan angiogram ini membawa kepada kemungkinan dua pilihan prosedur untuk Syarha. Doktor dan pakar-pakar jantung akan bersidang untuk berbincang prosedur yang terbaik untuk Syarha. Sama ada untuk menjalankan pembedahan Right Ventrical Overhaul atau Fontan operation.




Ya Allah...Moga Allah sentiasa membuka jalan-jalan kebaikan untuk rawatan dan kesembuhan puteri pejuang jantung ini!




"HIDUP DENGAN BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS" Ummu Hakim

3 ulasan:

  1. Anak sy juga Ada penyakit mcm ank puan..Dan bln 8 Ni ank sy kne buat prosedur tube test sblum operation glenn shunt..semoga sy juga kuat seperti puan nt..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Assalamualaikum puan yang dirahmati Allah.
      Saya doakan agar prosedur angiogram (test tube) anak puan berjalan lancar.
      Insyaallah selepas menjalani Glenn Shunt nanti kesihatan anak puan akan bertambah baik seperti anak saya, Syarha juga. Dia aktif dan kurang biru selepas glenn shunt.
      Kuatlah puan ya... Jika puan kuat... Anak puan juga akan kuat. Jika puan ingin berkongsi rasa, saya boleh dihubungi di 017-4118687.

      Padam