Pernahkah kita membaca buku, tetapi apa
yang dibaca tidak dapat disimpan di dalam ingatan? Pernahkah kita merasa
kecewa atas segala usaha yang kita telah laksanakan itu?
Jika ini berlaku kepada diri kita,
sebenarnya teknik belajar kita adalah tidak sistematik. Belajar cara untuk
belajar adalah amat penting. Kaedah dalam belajar adalah kita mempelajari
sesuatu ilmu dan teknik belajar yang berkesan untuk mendapat ingatan yang
maksimum. Mengingat merupakan satu perkara yang boleh dipelajari. Apabila
sesuatu perkara yang kita baca tetapi tidak boleh kita ingati, ia akan menjadi
hanya proses ingatan jangka pendek.
Namun apa yang kita mahukan adalah segala
fakta menjadi ingatan jangka panjang. Sebagai contoh
jikalau kita membaca buku dan kita cuba
mangingat. apabila kawan bertanya kita, selalunya ada perkara yang kita boleh ingat dan sebahagiannya kita terlupa.
Contoh yang kedua pula misalnya nombor kad
pengenalan yang kita ingat. Nombor kad pengenalan yang kita ingati itu
adalah proses ingatan jangka panjang. Contoh proses ingatan jangka
panjang yang lain adalah seperti nombor telefon rumah sendiri, nombor
telefon rumah teman rapat, warna kereta dan sebagainya. Ingatan jangka pendek akan
mudah lupus dari ingatan kita.
Justeru ingatan menjadi perkara penting,
lebih-lebih lagi apabila mahu menghadapi peperiksaan. Maka satu kaedah
mengingat yang sistematik amat diperlukan.
Proses ingatan dalam pembelajaran amat
penting. Oleh yang demikian terdapat pelbagai kaedah untuk mengekalkan ingatan.
Sebagai pelajar, setelah kita mempunyai motivasi yang tinggi, kita juga
mesti mempunyai kemahiran pembelajaran yang berkesan.
Mengapa dilihat pelajar yang mempunyai
kesungguhan yang tinggi tetapi apabila keputusan yang diumumkan, mereka
tidak mencapai keputusan yang cemerlang. Sebenarnya di samping motivasi
yang tinggi kemahiran belajar yang berkesan perlu ada pada diri pelajar.
Kemahiran ini sebagai contohnya termasuklah kemahiran membuat nota secara
peta minda, mengambil nota secara neumonik, teknik belajar secara
berkumpulan, teknik imaginasi dan lain-lain.
Apabila kita katakan sebagai kemahiran, ia
menuntut kita tahu apakah kemahiran yang kita akan belajar. Ia lebih
tepat kita sebut sebagai belajar cara untuk belajar.
Selalu kita sebut sebagai "smart study"
iaitu belajar dengan kaedah yang betul ditambah dengan minat, motivasi serta
kesungguhan yang tinggi. Apabila disebut sebagai kemahiran ia juga perlukan
ulangan.
Teknik Belajar
Teknik belajar berkumpulan adalah antara
teknik belajar yang begitu popular di kalangan pelajar serta mahasiswa adalah
secara berkumpulan. Apabila ditanya kepada kita, apakah kita tahu
tentang teknik belajar secara kumpulan. Ramai antara kita yang akan
mengatakan mereka tahu tentang apakah yang dimaksudkan dengan belajar berkumpulan,
tetapi sejauh manakah pengetahuan serta pemahaman kita dalam
aspek ini. Apabila ditanya tentang belajar berkumpulan ini, ramai mengatakan
bahawa ia hanya sekadar dilaksanakan bersama kawan-kawan.
Belajar berkumpulan harus dihalusi dan diteliti. Ini kerana ada segelintir
yang mengatakan bahawa belajar berkumpulan hanya membuang masa sahaja.
Apabila keluar dari sesi belajar secara berkumpulan, tidak banyak manfaat
yang diperolehi. Ini merupakan tanggapan yang salah.
Menurut Mohd Yusof Othman (1998),
menyatakan satu kaedah yang boleh dilakukan dalam usaha untuk meningkat dan
menjana ilmu adalah belajar secara kumpulan. Belajar secara berkumpulan boleh
dalam bentuk yang formal seperti membentuk dalam kumpulan tertentu (study
circle) dengan matlamat yang sama atau kumpulan yang tidak formal dana mempunyai ahli-ahli
yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang yang berbeza. Belajar secara
berkumpulan sebenarnya lebih berkesan berbanding dengan belajar
bersendirian. Ini kerana dalam belajar secara berkumpulan, idea atau pemikiran
dapat dikongsi bersama. Misalnya ada sebahagian ahli yang membaca buku yang
berbeza daripada kita, pandangan daripada buku tersebut dapat diperolehi
dengan segera. Begitu juga dengan pengalaman yang berbeza yang dialami oleh
setiap ahli kumpulan. Namun demikian, belajar berkumpulan memerlukan
adab dan disiplin diri yang tinggi. Misalnya perlu mengemukakan
pandangan secara teratur, bersedia untuk berbeza pendapat,
menggunakan kumpulan sebagai wadah untuk "sumbang saran" atau menyemarakkan
idea.
Perkara lain yang juga perlu diberi
perhatian dalam usaha untuk meningkatkan ilmu pengetahuan adalah kesanggupan untuk
berfikir secara aktif. Yakni kesanggupan untuk berhujah dalam minda dengan melakukan
analisis dan hipotesis secara kritis dengan penuh adab dan akhlak disamping
menyakini wibawa diri orang yang menyampaikan maklumat. Dengan semikian,
pemikir yang baik bukanlah pemikir yang stereotype yang tidak boleh
menghormati kaedah bagaimana orang yang tidak sealiran dengannya berfikir. Sebagai
contoh katakanlah seorang pelajar yang bijak menyenaraikan isi-isi penting
dalam topik "Gejala sosial di kalangan remaja". Pelajar ini mendapat
10 isi. Kemudian tajuk ini diberikan juga kepada kumpulan (5 hingga 7 orang)
pelajar. Mereka ini dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya
15 isi penting.
Secara luarannya dapat dilihat bahawa
belajar secara berkumpulan dapat memberikan sumbangan yang besar jika dibandingkan dengan
belajar seorang diri. Namun yang menjadi dilemanya adalah kaedah yang tersusun, sistematik dan
sempurna. Di sini dipaparkan kaedah yang betul tentang belajar
berkumpulan.
Peranan Belajar Berkumpulan
1. Agihkan setiap ahli dengan satu tajuk
Setiap ahli perlu diberi tanggungjawab.
Jika kita menjadi ahli dalam kumpulan tersebut, kita mesti mempunyai
satu tanggungjawab yang mesti dipegang. Ini membolehkan kita mengambil
berat dan merasakan bahawa kita mempunyai peranan di dalam kumpulan.
2. Ahli mesti sehaluan
Ahli yang dipilih dalam kumpulan mesti
mempunyai matlamat yang sama iaitu cemerlang dalam pelajaran. Kita tidak mahu
ahli yang ada di dalam kumpulan untuk mencukupkan bilangan. Ahli mesti
mempunyai matlamat yang jelas dan bukan hanya kerana ia sahabat karib sahaja.
Dikhuatiri jika ahli seumpama ini ada, ia akan menyebabkan kumpulan kita
tidak akan mencapai matlamatnya.
3. Setiap ahli perlu menjiwai tajuk
tersebut
Apabila kita telah menyediakan ahli dengan
setiap tajuk, kita mestilah juga memastikan bahawa kita bersedia dengan
tajuk tersebut.Ini sangat penting kerana jika kita telah bersedia maka persoalan
yang timbul hasil kemusykilan dari ahli yang lain dapat kita jelaskan.
4. Berbincang dengan guru atau orang yang
lebih arif
Sebelum melaksanakan teknik belajar secara
berkumpulan ini, sila pastikan kalau-kalau ada perkara yang tidak faham
tentang topik yang dipertanggungjawabkan. Oleh yang demikian
berbincanglah dahulu dengan guru. Ini bertujuan untuk kita lebih mendalami
tentang topik tersebut. Dengan yang demikian kita akan lebih bersedia semasa
perbincangan.
5. Penumpuan semasa ahli membentang
Penglibatana semua ahli membawa implikasi
yang besar. Berikan penumpuan yang sewajarnya kepada ahli yang sedang
membentang. janganlah ada dia antara kita semasa ahli sedang membentang, kita tidak
memberikan perhatian. Andaikan apabila kita sedang bercakap, ada orang yang tidak
memberi perhatian kepada kita. Bagaimanakah perasaan kita ketika itu? Sudah tentu kita
merasai kita tidak dihargai, justeru itu berikan sepenuh-penuh penumpuan
semasa rakan sedang membentang dalam kumpulan. Pengormatan dan kesediaan
mendengar pembentangan ahli lain merupakan seni dalam aktiviti belajar
berkumpulan ini.
6. Bersoal jawab
Kumpulan yang dinamik dan berkembang adalah
kumpulan yang wujudnya perbincangan dan soal jawab. Semakin banyak perkara yan relevan dibincangkan semakin bertambah dinamik
kumpulan itu. Ahli kumpulan bukan sahaja mendengar kumpulan lain membentang
semata-mata, tetapi sentiasa
bersoal jawab atas perkara yang menimbulkan
ketidakfahaman. Ini sebenarnya membuka minda kita agar lebih memberikan
penelitian atas isu dan tajuk yang dibincangkan. Ini menjadikan kita individu
yang kritikal dan analitikal dalam membincangkan tajuk tersebut.
Minda yang kritikal dan analitikal
merupakan minda yang cemerlang. Galakkan diri bertanya hal-hal yang berkaitan yang
tidak difahami atau bercanggah dengan pemahaman kita.
7. Agihkan bahan
Di dalam belajar berkumpulan lantik seorang
ketua, setiausaha dan bendahari secara bergilir-gilir, iaitu bagi mata
pelajaran yang berbeza-beza mempunyai ketua yang berbeza-beza. Ini adalah untuk
memberikan peluang dan tanggungjawab kepada semua ahli. Maka laksanakanlah tugas seperti tugas
mengagihkan bahan-bahan kepada ahli-ahli di
mana dilakukan oleh setiausaha. Ketua akan menetapkan masa perjumpaan serta
berbincang tentang pembahagian tajuk-tajuk.
Secara ringkasnya belajar berkumpulan
banyak membantu pelajar menguasai suatu mata pelajaran jika dilaksanakan
dengan betul.
"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"
Helper
Tiada ulasan:
Catat Ulasan