Khamis, Februari 11, 2010

Sumbang Mahram dan Perundangan di Malaysia

Pengenalan

Fenomena yang sering menjadi bahan paparan akhbar mahupun di kaca televisyen sejak akhir-akhir ini adalah merupakan gejala yang tidak sihat yang kian menular di dalam masyarakat. Sumbang mahram sudah tidak menjadi suatu kejutan atau sesuatu yang pelik berlaku kerana saban hari kita membaca akhbar pasti terbaca berita-berita yang seumpama ini. Ini tidak bermakna jenayah ini hanya berlaku sejak akhir-akhir ini tetapi ia sebenarnya sudah lama wujud pada masa lampau. Ini disebabkan oleh kemungkinan mangsa tidak berani atau tidak mempunyai pengetahuan yang mencukupi untuk tampil membuat aduan. Berbanding dengan masa sekarang kemudahan media massa dan media elektronik secara berleluasa memudahkan mangsa mendapat maklumat yang sewajarnya dan mempunyai pengetahuan untuk bertindak bagi mendapat perhatian orang ramai.

Sumbang mahram (incest) adalah pencabulan seks yang berlaku di kalangan anggota keluarga di mana perkahwinan sesama sendiri ditegah atau dari konteks Islamnya ialah muhrim atau mahram. Pencabulan seks di sini bermaksud sebarang kegiatan seksual yang tidak difahami dan tidak rela oleh mangsa perlakuan seks atau perlakuan seks yang melanggar norma sosial. Ia termasuklah mulut-kemaluan (oral-genital), dubur-kemaluan (oral-genital) iaitu liwat, kemaluan-kemaluan (genital-genital) antara orang dewasa dan kanak-kanak, onani bersama, mendedahkan kemaluan (exhibitionism) dan menggunakan kanak-kanak untuk pornografi.

Wujudnya masalah sosial ini disebabkan oleh beberapa faktor seperti pendidikan agama, moral serta kurangnya pengetahuan yang mendalam mengenai isu seksual bagi mangsa dan kurangnya pengetahuan tentang hukuman yang bakal diterima bagi pemangsa. Faktor tekanan dalam diri individu itu sendiri dan persekitaran dalam lingkungan yang mendorong perbuatan tersebut juga kadang kala memberi sumbangan dalam tercetusnya fenomena terkutuk ini. Kajian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) mendapati gejala ‘bapa haruan’ semakin menular dalam masyarakat di negara ini didapati berpunca daripada beberapa faktor termasuklah kegagalan isteri memberi kepuasan batin kepada suami tetapi enggan membenarkannya berkahwin lain dan suami yang kurang beriman menjadi hilang pedoman dan pertimbangan lantaran kongkongan isteri tersebut lalu mencari jalan keluar yang kotor dengan menodai anak atau cucu sendiri.

Kesinambungan kesan daripada fenomena negatif ini adalah menjurus kepada mangsa itu sendiri. Mangsa yang mengandung akibat hubungan sumbang mahram mengalami trauma jiwa yang teruk. Mangsa juga menunjukkan tingkah laku dan perwatakan seperti perubahan emosi, ketakutan, gelisah, pemarah, agresif, dendam dan lain-lain lagi. Perubahan psikologi ini akan berlarutan pada peringkat kanak-kanak hingga ke peringkat remaja atau dewasa.

Semakin kerajaan mempertingkatkan usaha bagi membanteras gejala ini, semakin banyak pula kes-kes yang terbongkar dalam masyarakat. Adakah hukuman yang sedia ada tidak cukup untuk menggerunkan pelaku sumbang mahram. Masyarakat yang mempunyai nilai hidup yang tinggi merasa janggal dan jelik untuk membicarakan isu ini kerana ia melibatkan maruah dan kehormatan keluarga itu sendiri. Tetapi persoalannya sampai bilakah masalah ini akan terus membelenggu masyarakat kita dan berapa ramai lagikah anak-anak yang tidak berdosa akan menjadi habuan seorang ayah, abang, datuk atau sesiapa yang diharap untuk melindunginya tetapi mengkhianatinya pula. Bagi mangsa pula siapakah manusia yang boleh dipercayainya lagi setelah dikhianati oleh keluarga sendiri?

Dapatan Permasalahan

Tajuk artikel : An Explotarory Study of Incest in Malaysia : Investing Intrafamilial Sexual Abuse Among Inmates in a State Prison

Artikel ringkas ini merupakan kajian yang dibuat oleh beberapa orang pensyarah dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan seorang dari Universiti Putra Malaysia. Pengkaji-pengkaji ini mempunyai bidang kepakaran masing-masing iaitu dari sudut Psikologi, Sosiologi dan Antropologi, Fiqh dan Usul Al-Fiqh, Kaunseling, Pediatrik dan Usuluddin.

Dalam kajian yang dibuat, mereka memfokuskan fenomena sumbang mahram dari perspektif pesalah atau pelaku itu sendiri berbanding dahulu kajian lebih menjurus kepada perspektif mangsa. Melalui kajian ini 10 orang banduan telah ditemuduga bagi mengenalpasti faktor-faktor penyebab, fakta dan tingkah laku pelaku itu sendiri. Dapatan kajian mendapati kesemua pesalah terdiri daripada golongan yang berpendapatan rendah iaitu pekerjaan mereka sebelum itu ialah sebagai pemandu, buruh dan pelbagai pekerjaan lain seperti di dalam bidang perindustrian. Majoriti daripada pesalah itu tidak mempunyai pendidikan yang tinggi. Rata-rata mereka hanya tamat pada pendidikan rendah. Daripada 10 orang pesalah yang ditemuduga itu, 7 daripada mereka adalah bapa kandung, 2 adalah bapa saudara dan baki yang seorang itu adalah datuk kepada mangsa. Kajian mendapati 10 daripada pesalah, 7 adalah penganut Islam, seorang adalah penganut Buddha dan 2 orang lagi adalah penganut agama Hindu. Antara faktor-faktor situasi yang menyumbang pelaku melakukan jenayah ini adalah berseorangan bersama mangsa, peminum arak, penceraian dan tekanan hidup.

Berdasarkan artikel tersebut, dapatlah dihuraikan faktor-faktor seperti yang telah dinyatakan di atas :
1. Faktor Kurang Pendidikan
2. Faktor Ekonomi dan Kemiskinan
3. Faktor Individu dan Situasi
1. Faktor Kurang Pendidikan

Dengan hanya mempunyai kelulusan setakat Darjah 3 atau Darjah 6 sahaja sudah tentu seseorang itu tidak mempunyai ilmu dan pengetahuan yang luas dari segala aspek terutama sekali pengetahuan tentang hukuman yang bakal dihadapi dan kesan daripada perlakuannya. Tindakan dan perilaku di antara seseorang yang berilmu dengan seseorang yang tidak adalah jelas sekali berbeza. Allah telah menjelaskan perbandingan di antara orang yang berilmu dengan yang tidak berilmu dengan firman-Nya yang bermaksud:

“Nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman dan orang yang diberi ilmu pengetahuan kepada beberapa darjat.”

(Surat Al-Mujadillah:Ayat 11)

Mungkin ada di kalangan pesalah ini mengetahui akan hukuman yang bakal dikenakan tetapi mereka kurang jelas tentang sejauh mana bentuk hukuman yang akan dikenakan. Tetapi setelah beberapa kes yang telah berjaya dibongkarkan, saya pasti ramai di kalangan kaum lelaki yang sudah jelas dengan hukuman itu. Persoalannya walaupun sudah mengetahui akan hukuman-hukuman tersebut mengapa masih terdapat lagi kes haruan makan anak? Adakah mereka yang tidak melakukan sumbang mahram merupakan golongan yang hanya takut kepada hukuman yang ditetapkan? Saya akan mengupas dengan lebih lanjut lagi persoalan ini dibawah tajuk sejauh mana keberkesanan akta dan hukuman.

Saya kurang bersetuju jika ada pihak yang mengatakan punca yang menyebabkan fenomena jijik ini berlaku disebabkan oleh ceteknya pengetahuan ilmu agama. Ledakan maklumat dari sumber-sumber media-massa dan media elektronik turut memenuhi segenap pelusuk tanah air termasuklah ke kawasan pedalaman. Pengetahuan itu merupakan pengetahuan asas bagi setiap manusia. Contohnya sebagai seorang Islam, sembahyang itu adalah wajib dan jika meninggalkannya adalah berdosa. Konsepnya adalah sama dengan sumbang mahram, saya percaya semua masyarakat di Malaysia yang menjadi bapa mengetahui bahawa adalah berdosa atau haram melakukan zina apatah lagi menodai anak sendiri. Biasanya pelaku akan melakukan perbuatan keji ini secara sembunyi-sembunyi atau curi-curi dan kadang kala mengugut mangsa agar tidak memberitahu orang lain. Di sini jelaslah bahawa pelaku itu mengetahui bahawa perbuatan itu adalah merupakan kesalahan. Firman Allah yang bermaksud;

“ Jangan kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu sesuatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”

(Surah Al-Israa’: Ayat 32)
Faktor kurangnya penghayatan kepada suruhan agama itu sendiri yang mendorong manusia melakukan perkara yang dibenci oleh Allah itu. Contohnya walaupun seseorang itu mengetahui tentang hukum meninggalkan sembahyang tetapi masih ada juga orang yang meninggalkannya. Samalah juga dengan kes sumbang mahram, walaupun sudah tahu hukumannya masih ada orang yang melakukannya.

Pasti kita tidak dapat menerima bahawa ada pelaku sumbang mahram yang memberi alasan bahawa apa salahnya mereka menikmati tubuh badan anak mereka setelah bersusah payah membesarkannya.

2. Faktor Sosio-Ekonomi dan Kemiskinan

Faktor ini mempunyai rentetan dan hubung kait yang rapat dengan faktor pendidikan. Golongan yang tidak berpendidikan tinggi biasanya mempunyai tahap ekonomi yang rendah. Faktor ekonomi ini merupakan faktor penyumbang kepada perlakuan jenayah. Kenyataan ini nampak seolah-olah berat sebelah tetapi berdasarkan dari dapatan kajian dan teori mendapati bahawa kajian ini benar.
Menurut seorang pengkaji Itali, De Verse (1894), beliau telah membuat kajian berkenaan dengan masalah kemiskinan dan kaitan dengan jenayah. Didapati 60% daripada kumpulan miskin melahirkan 85 – 90% penjenayah. Seorang ahli Kriminologi Belanda, Bonger (1916), menyatakan bahawa kemiskinan itu mendedahkan seorang kepada jenayah dan menjadi motif untuk mereka melakukan jenayah.

Kes-kes sumbang mahram yang dilaporkan kebanyakannya terjadi di rumah pelaku atau mangsa itu sendiri. Keadaan rumah yang sempit seperti rumah murah di bandar, pinggir bandar dan estet di mana bilik tidur yang tidak mencukupi. Kedudukan rumah yang terpencil dari masyarakat sekeliling tanpa gangguan jiran atau pihak berkuasa akan memudahkan lagi berlakunya sumbang mahram di dalam sesebuah keluarga.


3. Faktor Individu dan Situasi

Individu yang melakukan pencabulan gagal menyalurkan naluri serta nafsu seksnya secara normal. Naluri seks yang memuncak ini apabila menguasai diri seseorang individu itu sehingga sanggup memperalatkan anak-anak sendiri bagi memenuhi tuntutan nafsu buas mereka. Anak-anak juga dijadikan sasaran apabila ada isteri yang tidak dapat menjalankan tanggung jawabnya dan mengakibatkan emosi suami tertekan dan gagal berfikir dengan rasional. Pelaku sumbang mahram mungkin seorang yang tidak waras otaknya (psychopathic personality atau pshizophrenia). Ia mungkin juga mempunyai hubung kait dengan kelenjar dan lebihan hormon testeron. Untuk membicarakan faktor-faktor yang yang melibatkan individu perlulah kita melihat latar belakang pelaku itu dari pelbagai sudut.

Akibat kepesatan penyebaran video-video lucah ke seluruh pelusuk tanah air merupakan faktor situasi yang mendorong berlakunya fenomena ini. Begitu juga peranan internet, televisyen dan majalah banyak memaparkan adegan memberangsangkan. Apabila mangsa tinggal berseorangan dengan bapa, datuk atau abang, pasti pemangsa tidak mahu ketinggalan atau melepaskan peluang yang terhidang di hadapan mata.

Sejauh Mana Keberkesanan Hukuman dan Akta Yang Diperuntukkan

Sebelum membincangkan tajuk ini dengan lebih lanjut lagi, adalah lebih baik sekiranya diimbas secara ringkas objektif-objektif hukuman di dalam undang-undang secara umum. Terdapat pelbagai teori telah diperbahaskan oleh pakar-pakar perundangan mengenai tujuan atau matlamat sesuatu hukuman. Kesimpulan daripada teori tersebut, didapati tiga tujuan besarnya iaitu :

• Teori Pembalasan – Teori pembalasan sesuatu hukuman adalah bermatlamat membalas kejahatan pelaku-pelaku jenayah, kerana sesuatu kesalahan yang telah dilakukan terhadap masyarakat, maka masyarakat melalui wakilnya iaitu mahkamah akan memutuskan sesuatu hukuman itu. Dalam hubungan ini, di Malaysia, matlamat perundangan seperti ini boleh dilihat di dalam hukuman-hukuman berat mandatori seperti hukuman mati bagi kesalahan membunuh. Daripada teori ini, dapat diperhatikan bahawa masyarakat tidak boleh mengambil tindakan sendiri terhadap kejahatan yang telah dilakukan oleh seseorang kepada ahli masyarakat tanpa mengikut saluran undang-undang yang sah. Pendek kata hukuman seperti ini bolehlah dikatakan sebagai hutang darah dibalas darah.

• Teori Pencegahan – Teori pencegahan ini ialah dengan cara menghukum pelaku-pelaku jenayah dengan harapan supaya penjenayah berasa menyesal dan tidak akan mengulanginya lagi. Teori ini juga mengharapkan agar pesalah-pesalah yang baru ingin menceburkan diri di dalam jenayah akan dapat dicegah daripada melakukannya apabila mereka melihat sesuatu hukuman yang telah dikenakan kepada pesalah itu. Bermakna, teori ini mempunyai matlamatnya yang besar iaitu untuk mencegah pesalah itu sendiri daripada melakukan kesalahan yang sama di masa yang lain, ia dinamakan sebagai pencegahan khas. Keduanya, ia bertujuan untuk mencegah pesalah-pesalah lain daripada melakukan kesalahan yang sama seperti itu, ia dinamakan sebagai pencegahan umum.

• Teori Pemulihan – bermatlamat untuk menggalakkan pesalah-pesalah supaya mematuhi undang-undang dan menjadi masyarakat yang bertanggung jawab. Oleh yang sedemikian dengan hukuman yang dikenakan itu diharapkan pesalah-pesalah akan mengubah sikap mereka dan menghormati undang-undang dan peraturan yang ada di sekeliling mereka.

Dalam Islam hukuman dipanggil sebagai keseksaan ‘uqubat’ bermakna ia adalah pembalasan yang dijadikan oleh Allah bagi mereka yang melakukan perkara yang dilarang oleh Allah. Jadi hukuman di dalam Islam dikenali sebagai halangan-halangan sebelum penjenayah melakukan jenayah dan pencegahan selepas ia dilakukan, bererti dengan mengetahui hukuman yang akan ditetapkan oleh Allah tentang betapa siksa dan azabnya hukuman yang akan dikenakan kepada penjenayah. Harapan agar penjenayah tidak akan cuba mendekati perbuatan tersebut, jika ia telah terlanjur melakukannya, diharap ia tidak akan mengulanginya lagi.

Di bawah ini, saya akan menghuraikan akta dan peruntukan undang-undang di Malaysia mengikut bentuk-bentuk objektif Teori-teori Hukuman seperti yang tersebut di atas.

a) Seksyen 375 dan 376
- darihal rogol dan kesalahan-kesalahan luar tabii iaitu keseksaan kerana merogol hukumannya adalah penjara selama tidak kurang dari lima tahun dan tidak lebih dari dua puluh tahun dan sebatan.

b) Seksyen 376A
- darihal melakukan sumbang mahram iaitu keseksaan kerana melakukan sumbang mahram hukumannya penjara minimum 6 tahun dan tidak melebihi 20 tahun serta sebatan minimum 6 sehingga 24 sebatan.

c) Menurut Enakmen No.9 Negeri Selangor
- suatu Enakmen bagi mengadakan peruntukan tentang kesalahan-kesalahan Syariah dan perkara-perkara yang berhubung dengannya. Mana-mana orang yang melakukan perbuatan sumbang mahram adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tidak melebihi 3 tahun atau disebat tidak melebihi 6 sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu.

Perundangan Malaysia mengamalkan sistem dualisme. Jika kita meneliti kedua-dua undang-undang di atas, terdapat kontra yang amat besar di antara hukuman yang dikenakan. Sumbang mahram juga adalah merupakan kesalahan rogol tetapi berlaku di dalam keluarga. Persoalannya adakah setimpal hukuman yang ditetapkan oleh Enakmen Negeri Selangor ke atas kesalahan sumbang mahram?

Suatu ketika dulu ketika isu sumbang mahram hangat diperkatakan masyarakat menggesa kerajaan mengenakan hukuman yang berat ke atas pesalah. Berbagai-bagai bentuk hukuman yang lebih berat dicadangkan. Ini adalah kerana hukuman yang sedia ada dianggap tidak memadai dan ianya perlu dipinda memandangkan fenomena ini semakin menular dalam masyarakat. Pada masa ini, kesalahan rogol boleh dikenakan hukuman penjara minimum 5 tahun dan maksima tidak melebihi 20 tahun serta sebat mengikut Seksyen 376 kanun keseksaan, manakala Seksyen 376A memperuntukkan hukuman penjara minimum 6 tahun dan tidak melebihi 20 tahun serta minimum 6 sebatan sehingga 24 sebatan bagi kes sumbang mahram. Biasanya mahkamah tidak memberi penekanan kepada hukuman maksima kerana hakim mempunyai pilihan menjatuhkan hukuman penjara di antara 6 hingga 20 tahun mengikut Seksyen 376A.

Berkenaan dengan hukuman sebat di khalayak ramai, turut menyokong perlaksanaannya ialah Perdana Menteri sendiri, Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamad. Beliau mencadangkan hukuman keras perlu dikenakan ke atas mereka yang terbabit dalam jenayah berkenaan. Hukuman sebat di khalayak ramai mungkin dianggap sebagai hukuman yang boleh menakutkan dan memberi keinsafan kepada orang ramai. Tetapi ada juga pihak yang menentang dan menyifatkan bahawa tindakan ini seolah-olah sama mengikut ‘cara Taliban’ yang tidak bertamadun dan primitif. Jika kita melihat apabila sesebuah kerajaan kuku besi tewas atau mengalami kejatuhan, rakyat akan menunjukkan tingkat laku agresif yang begitu dominan sekali. Kejatuhan kerajaan Iraq telah membuka mata masyarakat dunia di mana rakyatnya yang sebelum ini dikawal ketat oleh undang-undang tetapi apabila kerajaan mereka jatuh mereka tidak lagi mengikut undang-undang. Mereka bebas melakukan jenayah tanpa menghiraukan sesiapa yang perlu mereka takuti lagi. Adakah perkara yang sama ingin kita wujudkan di Malaysia?

Dari sudut mana sekalipun sesuatu hukuman yang dijatuhkan terhadap pesalah, ia hendaklah berunsurkan pengajaran dan contoh teladan penyekat (deterrent) kepada pihak lain. Sukar rasanya untuk kita mendalami bentuk sebenarnya betapa marah dan bencinya seorang anak terhadap bapa, datuk atau abang yang telah mengambil kesempatan terhadapnya sama ada melalui pujuk rayu, tipu helah ataupun paksaan. Dan apakah pula bentuk kepuasan atau perasaan terbela yang akan dirasai apabila melihat bapanya, datuknya dan abangnya dihukum dan disebat di khalayak ramai? Dan apakah kesudahannya kepada institusi keluarga ini pada masa hadapan, atau mungkinkah implikasi ini tidak penting dalam kita menghitungkan balasan kepada mereka yang bersalah itu dan yang tidak berfikir panjang sebelum ini.

Hukuman yang hendak dilaksanakan perlulah berbentuk pencegahan supaya tidak berulang. Aliran kejadian berulang dan peningkatan statistik membabitkan sumbang mahram menunjukkan masyarakat perlu diberi kesedaran mengenai kesan gejala buruk itu. Kes sumbang mahram terus berlaku walaupun undang-undang dipinda untuk membolehkan hukuman lebih tegas dikenakan kepada pesalah. Maknanya masalah akar umbi yang menjadi punca kepada gejala itu perlu dikenal pasti dan diperbaiki termasuk penerapan nilai-nilai agama, pergaulan yang sihat sesama ahli keluarga dan kesedaran yang lahir pada setiap orang.

d) Akta Pemaju Perumahan 1966

Matlamat dasar perumahan negara ialah menyediakan kemudahan perumahan yang mencukupi dan mampu dibeli terutama oleh rakyat yang berpendapatan rendah di luar bandar dan di pinggir bandar. Ini adalah untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat dan membasmi kemiskinan tercapai. Di dalam akta ini tiada peruntukan yang mewajibkan pemaju perumahan menyediakan tiga buah bilik untuk rumah kos rendah. Oleh itu, adalah penting untuk membuat pindaan ke atas akta yang sedia ada.

Dalam konteks ini kerajaan boleh mensyaratkan pemaju-pemaju perumahan membina sekurang-kurangnya tiga bilik untuk semua jenis rumah. Dengan cara itu, dapatkan diasingkan anak-anak lelaki dengan anak-anak perempuan serta ibubapa mereka. Kebanyakkan kes-kes sumbang mahram yang berlaku adalah disebabkan oleh sistem spesifikasi rumah yang tidak teratur. Rumah yang sesak dan sempit serta tidak mempunyai bilik yang mencukupi adalah faktor-faktor yang menyumbang kepada gejala ini.

Di samping penggubalan akta, kerajaan juga perlu memantau sejauh mana perubahan dasar dan strategi pelaksanaan program perumahan kos rendah. Semua rumah yang dibina di bawah program ini wajib menggunakan spesifikasi perancangan dan rekabentuk perumahan yang telah ditetapkan dalam Standard Perumahan Kebangsaan.

Untuk memastikan semua perancangan berjalan dengan lancar, syarat-syarat pembelian rumah juga perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Ini adalah untuk memastikan ianya menepati sasaran pembeli yang diharapkan. Bagi golongan yang berpendapatan rendah sekitar RM500 hingga RM800 sebulan yang tidak mempunyai rumah atau tanah untuk mendirikan rumah perlulah diberi keutamaan. Ini juga adalah untuk mengelakkan daripada terbinanya rumah-rumah setinggan yang akan mengundang banyak lagi masalah-masalah sosial di kalangan masyarakat.


e) Akta Komunikasi Dan Multimedia 1998

Akta ini merupakan undang-undang siber yang terpanjang antara keenam-enam undang-undang siber yang digubal dalam negara setakat ini. Ia mempunyai 282 seksyen dan satu jadual. Secara tradisional, penyiaran, telekomunikasi dan pengkomputeran telah difikirkan secara terpisah. Jika teknologi digital sekarang ditemukan bersama, ia akan menjadi tidak realistik untuk mengekalkan suatu pemisahan. Jadi, undang-undang ini telah digubal bagi menggantikan dua undang-undang sedia ada berkaitan telekomunikasi dan penyiaran, iaitu Akta Telekomunikasi 1950 dan Akta Penyiaran 1988.
Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 membentuk satu rangkakerja bagi campurtangan secara teratur untuk menggalakkan dasar kebangsaan terhadap industri komunikasi dan multimedia. Aktiviti-aktiviti dan perkhidmatan-perkhidmatan yang dikawal di bawah akta ini termasuklah penyiaran tradisional, telekomunikasi dan perkhidmatan atas talian, termasuk kemudahan dan rangkaian yang digunakan dalam memberikan perkhidmatan tersebut, serta kandungan yang dibekalkan menerusi kemudahan-kemudahan dan rangkaian tersebut. Bagaimanapun, tiada peruntukan di dalam Akta ini yang membenarkan penapisan Internet.
Bahagian IX Akta (seksyen 205 hingga seksyen 213) memperuntukkan Pengawalseliaan Sosial. Seksyen 211 bahagian ini menegaskan bahawa pemberi perkhidmatan aplikasi kandungan, atau orang lain yang menggunakan perkhidmatan aplikasi kandungan, boleh memberikan kandungan yang sumbang, lucah, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk mengacau, mendera, mengugut atau mengganggu mana-mana orang. Perlanggaran seksyen ini akan didenda tidak melebihi RM 50,000.00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan juga boleh didenda selanjutnya satu ribu ringgit bagi setiap hari atau sebahagian daripada sehari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.
Undang-undang penyiaran perlu diperketatkan lagi supaya anak-anak tidak terlalu terdedah kepada pengaruh yang tidak sihat daripada televisyen, radio, wayang mahupun internet. Rangsangan nafsu yang diakibatkan oleh bahan lucah yang boleh diperolehi semudah ‘kacang goreng’ merupakan faktor yang membabitkan jenayah ini berlaku. Ini adalah kesan daripada pengamalan ‘dasar langit terbuka’ yang negatif. Bayangkan jika seorang bapa menonton program-program sebegitu rupa bersama-sama anak-anak sementara isterinya tiada di rumah. Ini boleh mencetuskan nafsu yang tidak terkawal. Perkara ini tidak boleh dipandang sepi begitu sahaja. Langkah-langkah baru untuk membendung dan mengatasinya perlulah diambil.

KESIMPULAN

Sumbang mahram adalah petanda penyakit masyarakat yang pudar dan rapuh akhlaknya. Ia adalah kesan kehidupan yang jauh menyimpang daripada nilai-nilai ketuhanan dan cara hidup yang sebenar. Satu rancangan bersepadu membabitkan perumahan, pendidikan dan kemudahan, prasarana penting untuk memastikan gejala sosial ini dibendung. Penderaan seks melalui sumbang mahram ini menjadi akar kepada penyakit sosial yang lain seperti pelacuran, penyebaran AIDS, peningkatan homoseks dan keciciran. Keciciran pula boleh membawa kepada perlakuan jenayah lain seperti rompakan, pembunuhan dan permusuhan.

Rumah yang mempunyai sekurang-kurangnya tiga bilik harus disediakan pada harga yang mampu dimiliki oleh golongan yang berpendapatan rendah. Sehubungan dengan usaha itu penguatkuasaan undang-undang dengan lebih ketat untuk pesalah sumbang mahram dan undang-undang bagi melindungi mangsa. Hukuman yang hendak dilaksanakan terhadap pesalah sumbang mahram perlulah berbentuk pencegahan supaya perkara yang sama tidak berulang.

Hukuman sebat di khalayak ramai tidak pernah diamalkan sebelum ini dan untuk melaksanakannya dalam masyarakat yang majmuk ini wajarlah dibuat suatu kajian yang komprehensif. Ini adalah untuk mendalami dalam membuat pertimbangan yang adil lagi bijak, bukan sahaja sebagai pengajaran tetapi juga sebagai penghalang yang berkesan bagi melambangkan pendekatan yang progresif dan tepat sebuah negara yang maju dan berjaya. Kajian ini dibuat bagi melihat pro dan kontranya jika hukuman ini dijalankan. Memang ramai pihak terutamanya masyarakat umum menyokong pelaksanaan hukuman ini tetapi saya terfikir jika ianya dilaksanakan ada pula kesan negatif ekoran dari itu. Contohnya apabila seorang bapa yang telah merogol anaknya dan terfikir ia akan menerima sebatan di khalayak ramai kemungkinan ia akan menghapuskan bukti dengan membunuh anaknya pula. Apa akan terjadi kepada masyarakat kita jika perkara sebegini berterusan. Apa yang ingin saya tegaskan ialah dalam melaksanakan hukuman biarlah ibarat ‘Menarik rambut di dalam tepung’ - rambut tidak putus, tepung tidak berselerak.

"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"

Rabu, Februari 10, 2010

Pendekatan Psikodinamik

PENGENALAN

Psychodynamic Counseling And Theraphy : Examination of The Unconscious dalam Corey,G., (1977) Theory And Practice Of Counseling And Psychotheraphy, adalah merupakan satu bab yang memperincikan tentang bagaimana seorang terapis menggunakan teknik-teknik yang terdapat dalam Teori Psikodinamik. Secara asasnya, teori ini adalah merupakan Teori Psikoanalisa yang telah diadaptasikan oleh beberapa tokoh atau pengikut Sigmund Freud seperti Earnest Jones, Alfred Adler, Erik Erikson, Erich Fromm, Karen Horney, Carl Jung, Wilheim Reich dan Harry Stack Sullivan.

Bab ini menekankan bahawa ‘unconscious’ iaitu alam tidak sedar adalah disebabkan oleh kurangnya kesedaran peranan mental. Ini menyebabkan seseorang individu itu secara tidak sedar bertindak dan bertingkah laku ke arah sesuatu tindakan. Oleh itu secara jelasnya, matlamat kaunseling psikodinamik adalah untuk memperkembangkan kesedaran terhadap peranan-peranan alam tidak sedar dan ianya sangat bersangkutan dengan kehidupan seharian manusia.

Untuk menimbulkan alam tidak sedar tersebut seseorang individu itu perlu memahami fungsi-fungsi yang terdapat di dalam id, ego dan superego. Id secara keseluruhan merupakan alam tidak sedar dan merupakan bahagian yang tidak dapat dikawal. Ia amat bertentangan dengan superego di mana superego bertindak secara sedar dan berlandaskan nilai-nilai moral di dalam masyarakat. Ego pula adalah merupakan komponen perantaraan antara id (alam tidak sedar yang banyak menentang dan mementingkan keseronokan) dan superego (alam sedar yang menurut nilai moral masyarakat). Kebanyakan terapis dalam perhubungan menolong klien membantu ego untuk menentukan dan menyeimbangkan antara id dan superego. Sebagai contoh terapis moden Erik Erikson, menyatakan bahawa dengan meningkatnya fungsi-fungsi ego dapat menyumbang kepada individu yang mempunyai kuasa dan kawalan terhadap kehidupannya.

Anxieti dan tekanan adalah hasil daripada konflik yang berlaku antara id, ego dan superego. Kerisauan adalah berpunca daripada memori atau pengalaman alam sedar dan tidak sedar semasa perkembangan zaman kanak-kanak. Dalam percaturan ketiga-tiga komponen ini, id sebagai pendesak, ego sebagai pengatur dan superego pula sebagai pemerhati dan menguruskan gelagat id dan ego. Sekiranya ego berjaya memuaskan kehendak id maka akan wujud rasa ketenangan tetapi sekiranya gagal maka ego akan mengalami kerisauan.

Dalam menangani kerisauan ini, wujudlah satu istilah iaitu ‘Helah Bela Diri’ yang akan digunakan oleh seseorang individu bagi mengurangkan kesan kesakitan daripada konflik tersebut. Ia merupakan proses psikologi yang bertujuan mengurangkan penderitaan ego yang tidak dapat mengawal id dengan baik dan membantu ego mempertahankan dirinya dari desakan dan dorongan yang kuat dari id. Di dalam kes yang diketengahkan oleh penulis, klien menggunakan beberapa helah bela diri seperti represi, penyangkalan / penafian, projeksi, pembentukan reaksi, penyaluran, sublimasi dan lain-lain lagi. Tetapi melalui dialog hanya kelihatan beberapa sahaja yang ditonjolkan.
Dalam bab ini juga ada menyatakan bahawa latihan kaunseling memfokuskan dalam pembangunan objektif hubungan bukan peribadi. Kebenaran terapi psikodinamik adalah umum, namun ia ditunjukkan melalui pengecualian dan penglibatan bukan peribadi. Ramai ahli psikodinamik tidak memberi komen dalam tingkah laku bukan secara lisan, berada dalam satu jarak daripada klien, duduk semula di atas kerusi dan sama-sama berusaha untuk mengelak pergerakkan dan gambaran wajah.

Biasanya tafsiran yang bermakna adalah berdasarkan tingkah laku klien yang bukan secara lisan. Namun terapi tidak membuat tafsiran tingkah laku tetapi pemantauannya yang jelas diada-adakan mengikut arahan dalam sesuatu sesi. Isu-isu luaran dan dalaman dibincangkan melalui skrip yang bertaip. Ia mungkin menunjukkan sedikit ciri-ciri asas kepada kaunseling psikodinamik.

Teknik-teknik Asas Proses Psikodinamik

Teknik perkaitan bebas dapat merumuskan kaedah psikodinamik. Teknik ini menggalakkan kaunselor dan klien mengeluarkan apa sahaja yang datang dari fikiran. Adalah penting bahawa membuat keputusan secara kreatif adalah berkait rapat dengan teknik penyatuan bebas. Dalam hal ini kaunselor dan klien bermula dengan pengenalan asas mengenai sesuatu masalah atau isu. Klien mengaitkan secara bebas apa sahaja yang datang di fikiran dan keputusan atau penyelesaian pun akan mula muncul.

Teknik perkaitan bebas dalam kaedah wawancara atau skrip bertaip berkait rapat dengan teknik penglibatan perasaan ( staying with the feeling ). Terdapat saranan daripada ahli-ahli terapi, klien patut berada dalam perasaan panik atau gugup dan menggunakannya sebagai asas kepada penyatuan bebas. Melalui menyelami sama ada perasaan yang positif atau negatif ianya memungkinkan untuk menentukan mesej atau maklumat daripada keadaan bawah sedar ( unconscious ) dan sebarang maklumat yang terselindung untuk memahami diri seseorang atau diri sendiri lebih mengukuhkan lagi fokus utama teknik perkaitan bebas terjadi melalui pengulangan.

Analisis mimpi adalah satu lagi teknik penting dalam pendekatan psikodinamik. Ia boleh dijalankan pada tahap biasa di mana maklumat yang nyata yang dapat dilihat dalam mimpi dianalisis atau dinilai semula melalui teknik perkaitan bebas. Di sebalik bahagian-bahagian yang jelas di dalam mimpi adalah maklumat tersembunyi yang penuh bermakna. Teknik perkaitan bebas, pengulangan dan penglibatan perasaan digunakan oleh kaunselor-kaunselor psikodinamik dalam analisis mengenai mimpi. Teknik-teknik berkaitan analisis mimpi kemudian telah menjadi suatu kaitan yang rapat dalam keadaan kehidupan sebenar.

Kepentingan lain mengenai teori dan kaedah dalam pendekatan psikodinamik adalah pertentangan analisis-analisis ( analisis yang bertentangan ). Pertentangan merujuk kepada sebarang perkataan atau tingkah laku klien yang menghalang penerimaan perkara di bawah sedar.

Banyak pengaruh dalam pendekatan sebahagiannya adalah untuk mengabaikan penahanan dan mencari jalan lain kepada pengucapan klien yang lebih mudah. Kaunselor atau ahli terapi yang berkesan sebaliknya selalu memberikan perhatian utama kepada isu atau faktor penahanan atau keengganan. Dalam proses kaunseling, biasanya terdapat klien yang gagal mendengar atau mendapat maklumat penting daripada kaunselor. Klien biasanya berada dalam keadaan tertanya-tanya.

Kadangkala klien mungkin dapat menerima maklumat terapi tetapi terlupa apa yang telah diperkatakan dalam beberapa minit atau semasa sesi dijalankan. Jenis-jenis lain penahanan terjadi apabila klien terhalang untuk menyampaikan sesuatu, terkeluar bahagian-bahagian penting dalam sesuatu mimpi, lewat menghadiri sesi atau kegagalan kepada matlamat perkaitan bebas. Penahanan menunjukkan klien dalam pelbagai cara tanpa disedari cuba untuk menggagalkan proses kaunseling.

Terdapat beberapa cadangan latihan bagi mengaitkan asas dan aspek-aspek praktikal atau amalan dalam fungsi psikodinamik. Sesiapa yang melalui latihan ini secara berhati-hati mendapat lebih banyak maklumat penting mengenai perkaitan bebas dan berpotensi untuk digunakan dalam sesi kaunseling. Di antara latihan-latihan yang dicadangkan termasuklah simbol-simbol dalam kehidupan seharian, slip Freudian, analisis mimpi, analisisa penahanan dan analisa pemindahan.

Tugas kaunselor psikodinamik adalah untuk menentukan sama ada perlu atau tidak untuk berhadapan sebarang pertentangan secara segera atau kemudian. Pertentangan merupakan perselisihan utama dalam hubungan antara kaunselor dan klien. Satu pendekatan untuk menganalisis pertentangan ialah dengan membuat tafsiran mengenai pertentangan dan kemudian menggalakkan klien ke arah penyatuan.

Analisa pemindahan dan pertentangan pemindahan adalah dua lagi teknik penting kaunseling psikodinamik. Pemindahan merujuk kepada perasaan dan fikiran klien yang dipindahkan kepada kaunselor. Pertentangan pemindahan pula merujuk kepada perasaan dan fikiran kaunselor yang berpindah kepada klien. Dalam analisis pemindahan klien tidak mempunyai gambaran sebenar yang jelas mengenai matlamat kaunselor. Klien lebih cenderung untuk membayangkan gambaran imej mengenai terapi. Klien secara berterusan memindahkan perasaan dan fikirannya kepada orang lain melalui terapi.

Pertentangan pemindahan pula selalunya menyebabkan kaunselor berada dalam keadaan tertanya-tanya dan ini akan membawa kepada berlakunya gangguan dan kemusnahan kepada proses kaunseling. Perasaan yang dipindahkan perlu juga ditafsirkan dan dipilih.

Pendekatan-pendekatan psikodinamik merupakan satu tafsiran. Pentafsiran merupakan satu skil atau kemahiran yang tinggi atau kompleks di mana pengetahuan mengenai teori dan maklumat yang lengkap mengenai klien adalah diperlukan. Dalam aplikasi yang spesifik kepada pendekatan psikodinamik, kemahiran membuat tafsiran datang daripada pengetahuan luas ahli psikoanalisis dan kemampuan untuk mengenal pasti keinginan, keperluan dan pelbagai perkara dari dunia bawah sedar klien.
Hasrat ahli terapi adalah melahirkan klien yang boleh membuat tafsiran mereka sendiri. Apabila klien dapat membuat tafsiran diri mereka sendiri, mereka mengeluarkan sesuatu yang mereka lebih memahaminya. Secara keseluruhannya dapatlah dikatakan bahawa perkaitan bebas merupakan asas kepada semua teknik kaunseling psikodinamik. Dalam beberapa aspek, teknik-teknik lain semuanya bergantung kepada teknik perkaitan bebas.

Batas-Batas Dan Penglibatan Praktikal Dalam Pendekatan Psikodinamik

Satu daripada masalah utama pendekatan psikodinamik dalam kaunseling adalah kaunselor-kaunselor amatur yang tidak berpengetahuan luas tentang konsep dan menggunakannya secara bebas kepada rakan dan klien tanpa memahami maksudnya secara mendalam. Pendekatan-pendekatan psikodinamik sebenarnya tidak sekadar memerlukan pengetahuan luas dan beberapa teknik tetapi memerlukan kajian yang mendalam, pemerhatian daripada pelati-pelatih yang baik yang telah menamatkan pengajian mereka dengan jayanya.

Ia memerlukan pengetahuan yang mendalam terhadap disiplin-disiplin dalam semua kaedah yang digunakan. Tidak ketinggalan juga, pengajaran-pengajaran penting dari pendekatan ini yang boleh membantu kebanyakan kaunselor atau terapi. Haruslah disedari apa yang diperlihatkan oleh klien mengenai masalah yang dihadapi, kerisauan atau tingkah laku bukanlah isu sebenar tetapi keadaan di sebalik masalah yang nyata mungkin merupakan tekanan idea atau fikiran yang lebih luas yang tidak diketahui.
Melalui teknik-teknik yang biasa digunakan terutama teknik perkaitan bebas biasanya akan membawa lebih pengetahuan atau maklumat mengenai isu-isu yang tersembunyi. Teknik analisa mimpi pada masa yang sama boleh digunakan sebagai permulaan oleh kaunselor. Kaunselor dan terapi perlu sentiasa sedar mengenai isu-isu pertentangan. Pertentangan berlaku apabila cadangan atau maklumat yang dikemukakan oleh kaunselor tidak diterima sama ada secara langsung atau tidak yang ditunjukkan oleh klien yang dengan cepat lupa apa yang diperkatakan oleh kaunselor. Kaunselor yang berkemahiran akan sentiasa peka terhadap tanda-tanda pertentangan oleh klien.

Pemindahan dan pertentangan pemindahan menjadikan sesuatu yang kompleks dalam hubungan kaunselor dan klien. Namun pada tahap awal kaunselor perlulah menyedari bahawa klien mungkin akan memindahkan fikiran dan perasaannya. Keadaan mungkin akan menjadi mudah atau lebih kompleks bergantung kepada tahap fikiran dan perasaan klien. Semua kaunselor yang berpengetahuan dan berpengalaman memindahkan perasaan daripada klien mereka tanpa menghiraukan orientasi berdasarkan teori.

Tanggapan segera terhadap mimpi klien adalah ciri-ciri analisis tanpa kawalan. Satu daripda kemahiran utama ahli psikodinamik ialah membuat tafsiran. Membuat tafsiran dalam bidang psikodinamik memerlukan kajian dan pemerhatian yang mendalam. Kita seharusnya serius terhadap sebarang analisis tanpa kawalan yang merupakan satu penyelewengan terhadap elemen pembinaan psikodinamik


KES – DIALOG BERORIENTASIKAN PENDEKATAN KAUNSELING

Bob adalah merupakan klien yang berada di peringkat awal proses kaunseling yang menggunakan terapi psikodinamik dan telah berjumpa dengan terapis sebanyak tiga kali. Bob mempunyai masalah di mana ia kurang berminat terhadap keluarga, mempunyai perasaan anxieti dan kurang melibatkan dirinya ke dalam dunia kerjayanya. Ia berusia 32 tahun, bekerja sebagai arkitek. Beliau telah mendirikan rumah tangga dan mempunyai seorang cahaya mata berusia 2 tahun. Dalam kes ini, terapis tidak menggunakan teknik tradisional yang mana memakan masa yang panjang (20 – 30 sesi) tetapi hanya berorientasikan rawatan jangka pendek biasanya 1- 5 sesi untuk satu-satu rawatan. Bob seorang klien yang mempunyai tahap intelektual yang tinggi dan mula bercerita sebaik sahaja mengambil tempat duduknya.

Di bawah ini adalah sebahagian contoh perbualan klien dan kaunselor.

1. Bob : Nampaknya keadaan menjadi semakin baik sekarang. Saya berjaya mendapat satu kerja melukis pelan di kompleks apartmen. Akhir-akhir ini Sue jarang bersama saya. Keadaan menjadi lebih baik nampaknya.
2. Kaunselor : (Senyap)
3. Bob : Saya sebenarnya melakukan yang terbaik di apartmen itu. Bos saya ada mengatakan begitu juga. Saya sebenarnya ingin menunjukkan kepada awak apa yang telah saya lakukan. Ya, saya rasa keadaan akan menjadi baik. Hujung minggu ini saya akan membawa Sue dan Sonny pergi mendaki bukit.
4. Kaunselor : Ehm..ehm.mmm
5. Bob : Ya, ini adalah perubahan yang sebenarnya. Saya tidak pernah melakukan perkara sebegini sepanjang usia saya. Kami sebenarnya menikmati masa bersama dengan baik tetapi setelah berlakunya insiden di menara api dekat Iron Mountain…(memandang kepada kaunselor).
6. Kaunselor : Ehm…ehmmm.
7. Bob : Emm..apa yang berlaku sebenarnya adalah asing bagi saya. Kami memanjat menara selepas makan tengah hari, sambil bernyanyi-nyanyi kami akhirnya sampai ke kemuncak itu. Saya mula menikmati pemandangan yang indah itu, tiba-tiba saya baru teringat bahawa saya telah meninggalkan Sonny di atas pagar itu… dan tiba-tiba perasaan saya menjadi cemas.
8. Kaunselor : Ok, kekalkan perasaan cemas itu dan ceritakan dengan panjang lebar lagi mengenainya kepada saya.
9. Bob : Ya…ketika itu perasaan cemas telah menguasai diri saya. Saya sangat takut jika tiba-tiba Sonny terjatuh. Saya nak dia memegang saya, maksud saya ialah saya nak memegang dia dengan kuat.
10. Kaunselor : Baiklah, cuba untuk kekalkan perasaan cemas itu dan biarkan ingatan itu bebas dalam pemikiran anda. Beritahu saya peristiwa yang mula-mula sekali terlintas dalam pemikiran anda.
11. Bob : (Diam seketika. Matanya merenung ke lantai). Saya melihat diri saya memanjat Trail Ridge Road di Rocky Mountain Park. Ketika itu saya berusia dalam 5 atau 6 tahun. Ketika itu ayah mempunyai rencananya yang tersendiri. Saya ingat lagi ketika dia meniti di atas pagar tersebut. Saya dapat melihat dia, dia bangun dan berjalan di atasnya. Saya masih ingat lagi, saya dan ibu sangat cemas apabila melihat dia tiba-tiba dia hilang keseimbangan badan dan nyaris-nyaris terjatuh. Ia kelihatan sungguh pucat.
12. Kaunselor : Jadi, bila anda berada di atas menara api, anda merasa sangat cemas terhadap Sonny dan begitu juga perasaan anda terhadap bapa anda apabila melihat beliau hampir-hampir terjatuh.
13. Bob : Ya…?
14. Kaunselor : Nampaknya sekarang saya dapat melihat tangan anda menggeletar.
15. Bob : Saya sangat cemas sekarang. Apakah maksud ini semua?
16. Kaunselor : Anda keliru dan mengalami kesukaran. Apa yang anda fikirkan sekarang?
17. Bob : Saya mengalami perasaan yang sama pada Sonny dan pada ayah saya. Perasaan cemas yang sama. Kedua-duanya berada di tempat tinggi, saya tidak suka kepada tempat tinggi.
18. Kaunselor : Baiklah, anda seolah-olah merasai perasaan yang sama dalam kedua-dua situasi. Adakah dengan cara ini anda dapat meluahkan pengalaman zaman kanak-kanak anda sekarang?
19. Bob : Oh Tuhan! Diri saya tidak memberi apa-apa makna kepada bapa saya. Beliau tidak pernah memberikan perhatian terhadap saya. Trip itu adalah salah satu dari beberapa kali untuk dia tidak bersama saya. Beliau meninggal sebaik sahaja pulang dari trip itu, awak tahu…
20. Kaunselor : Jadi, pengalaman anda bersama Sonny di atas menara api itu banyak mempunyai hubung kaitnya dengan pengalaman awal anda bersama bapa anda. Ingat tak, tadi anda berkata bahawa anda ingin memegang anak anda dengan rapat ketika di menara. Sebelum itu, ingat tak anda berkata sesuatu?
21. Bob : (Memandang dengan pandangan yang kosong). Tidak, kenapa?
22. Kaunselor : Kedengaran seolah-olah saya tidak dapat menjejaki apa yang anda maksudkan. Anda baru saja mengatakan bahawa ayah anda meninggal sebaik sahaja pulang dari lawatan itu.

(Sesi kaunseling berlangsung seterusnya…)








ULASAN DIALOG MENGIKUT PENDEKATAN DAN TEKNIK

Berdasarkan sebahagian daripada dialog antara kaunselor dan klien di atas mendapati bahawa perasaan klien tersebut dipengaruhi oleh peristiwa masa lampau iaitu ketika beliau berada di zaman awal kanak-kanaknya. Peristiwa itulah yang mempengaruhi perasaan dan keadaan emosi klien pada masa berjumpa dengan kaunselor.
Dalam sesi kaunseling ini, kaunselor menggunakan beberapa kemahiran asas kaunseling seperti dorongan minima, mengajukan soalan terbuka, membuat refleksi perasaan, membuat parafrasa dan membuat refleksi isi. Dengan cara ini kaunselor dapat meneroka dunia klien dengan lebih mendalam lagi.

Kaunselor memutuskan untuk menggunakan Terapi Psikodinamik apabila mendapati klien bercerita tentang masa lampaunya. Ini adalah selaras dengan pendekatan yang telah diutarakan oleh Sigmund dan dipersetujui oleh para pengikutnya. Oleh itu kaunselor memilih untuk menggunakan satu kaedah yang terdapat di dalam pendekatan ini iaitu Teknik Perkaitan Bebas. Teknik yang digunakan dalam sesi kaunseling ini adalah ‘perkaitan bebas’ yang merupakan teknik utama dalam terapi Psikoanalisa. Dalam Teknik Perkaitan Bebas, kaunselor akan cuba menenangkan fikiran klien dengan menggalakkan klien meluahkan segala isi hati dan perasaan yang tidak logik dan rasional. Kaunselor menggunakan kaedah ini untuk klien mengingat dan meluahkan emosi yang bersabit keadaan-keadaan traumatik masa lalu. Proses ini juga dikenali sebagai ‘katarsis’. Semasa proses ini dilakukan, kaunselor berperanan mengenalpasti bahan represi yang masih terkunci di alam tidak sedar klien.
Bahan represi tersebut adalah merupakan pengalaman klien semasa zaman lampaunya bersama dengan ayahnya. Perasaan inilah yang mengancam diri klien. Akhirnya untuk terus melenyapkannya daripada merasa kesakitan, klien tersebut menekankan pengalaman itu ke alam tidak sedar. Dengan cara ini klien dapat mengurangkan kesakitan dan ketegangan yang dialaminya. Tetapi pengalaman itu tidak mudah hilang daripada diri klien dan muncul semula apabila klien telah dewasa. Ini dinyatakan sendiri oleh klien apabila beliau mengalami perasaan cemas yang sama terhadap bapa dan juga kepada anaknya. Apabila berhadapan dengan situasi yang sama iaitu berada di tempat tinggi, klien secara tidak langsung akan terus merasai perasaan tersebut.

Melalui teknik perkaitan bebas, pintu hati dan fikiran klien yang selama ini memendam dan menekankan berbagai-bagai perasaan dan pengalaman akan terbuka. Dengan mengikuti curahan hati dan pengalaman ini serta sekatan-sekatan yang dialami oleh klien semasa mencurahkan isi hatinya dengan bebas inilah kaunselor dapat memahami perkara yang menyebabkan masalahnya. Kaunselor akan cuba menjelaskan perkara-perkara ini kepada klien sehinggalah klien dapat memahami dan mendapat celik akal. Dengan bantuan kaunselor, klien dapat memahami perkara yang selama ini ia tidak memahaminya. Dalam contoh kes ini kaunselor yang menggunakan teknik ini akan bersifat pasif di dalam interaksinya dengan klien. Melainkan sekali-sekala sahaja kaunselor bersuara untuk mendorong klien meneruskan luahan hatinya.

Dalam teknik perkaitan bebas yang tradisional, klien akan berbaring di atas kaus, manakala kaunselor akan membelakangi klien. Walau bagaimanapun, pengamalannya sekarang menjadi kurang tradisional tetapi apa yang akan dititikberatkan oleh kaunselor yang mengamalkan terapi ini adalah matlamat dalam sesi kaunseling itu sendiri iaitu untuk membentuk semula personaliti klien agar segala yang terpendam di alam tidak sedar dapat dialami di alam sedar. Klien juga akan digalakkan untuk menguatkan ego agar dapat berfungsi menurut prinsip realiti, tanpa dikongkong atau didorong oleh desakan-desakan id ataupun superego.

Berdasarkan dialog kes tersebut, klien pada dialog 3 dan 5, menggunakan mekanisme helah bela diri ‘Undoing’ di mana klien ada mengatakan bahawa beliau tidak pernah melakukan perkara sebegini sepanjang usianya. Tindakan klien adalah untuk memperbaiki sesuatu yang telah rosak dengan harapan agar ia dapat menebus kembali kesalahannya. Klien berusaha untuk melakukan apa sahaja untuk memperbaiki kesilapannya yang lalu.

Teknik perkaitan bebas ini dapat dilihat pada dialog 8 dan 10, kaunselor dengan jelas mengarahkan klien agar kekal berada di dalam perasaan cemas itu bagi mendorong klien terus merasai perasaan itu untuk dibawa ke alam sedar. Melalui teknik ini kaunselor membawa klien meneroka ke zaman lampau klien pada dialog 10. Pada dialog 11, klien mampu merasai zaman lampau dengan jelas selari dengan perasaan yang dialami terhadap bapa dan juga anaknya sendiri.

Pada dialog 12, kaunselor menggunakan teknik pentafsiran di mana kaunselor menganalisis perkaitan bebas klien dengan menjelaskan berdasarkan apa yang klien nyatakan agar dapat memberi peluang kepada ego klien untuk mengasimilasikan bahan-bahan baru iaitu apa yang klien rasa terhadap anaknya akan mempercepatkan pendedahan lanjut bahan-bahan alam tidak sedar klien iaitu zaman lampaunya bersama ayahnya.

SOKONGAN BAHAN LUAR

Menurut Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh dan Habsah Md Yusof (2003), sesi kaunseling yang berkesan adalah apabila dirancang secara sistematik dan teratur. Oleh itu kaunselor perlulah bijak menggunakan teknik yang bersesuaian untuk diaplikasikan di dalam sesi kaunseling tersebut. Dengan bantuan teknik-teknik yang tertentu kaunselor akan dapat membantu klien menyatakan perasaannya dan klien akan mudah mengenal siapa dirinya dan dalam erti kata yang lain adalah mudah untuk mendapat celik akal.

Dalam kes yang dinyatakan, masalah klien adalah dipengaruhi oleh kisah lampaunya ketika berusia 5 hingga 6 tahun. Menurut Amir Awang (1987), klien tersebut telah mengalami masalah pada zaman perkembangannya iaitu Peringkat Zakar dan Faraj ketika berusia 4 – 5 tahun. Pada peringkat ini kanak-kanak akan memperolehi kepuasan biologi dan mula mendapat kepuasan asas seks. Di peringkat ini kanak-kanak mula mengalami kompleks memusuhi ibubapa yang sama jantina. Kegagalan ibubapa memberi perhatian dan kasih sayang pada peringkat ini menyebabkan perkembangan psikoseksnya tersekat di peringkat ini dan menyebabkan ia akan menjelma semula ketika klien tersebut meningkat dewasa. Demikianlah yang berlaku terhadap klien di mana ia tidak mendapat perhatian yang sewajarnya daripada ayahnya.

Konsep dan tema utama terapi ini seperti yang telah diutarakan oleh Sigmund Freud dalam Muhd Mansur Abdullah (1997) adalah akal manusia dibahagikan kepada 3 bahagian dalam satu teori topografikal iaitu alam sedar, alam pra-sedar dan alam tidak sedar. Dalam kes klien tersebut, ketiga-tiga alam ini dapat dijelaskan merujuk kepada konsep seketul ‘iceberg’ besar yang terapung di atas permukaan air dalam rajah berikut :


Rajah 1 : Seketul ‘iceberg’ yang menggambarkan pemikiran klien


Berdasarkan dengan apa yang telah dinyatakan di atas, dalam kes klien yang dinyatakan ini kaunselor tersebut menjalankan sesi kaunseling dengan membawa pendekatan teori psikodinamik yang membawa kepada dua matlamat utama.
Dalam perhubungan menolong tersebut, kaunselor berperanan untuk membentuk semula watak klien supaya segala apa yang terpendam di alam tidak sedar klien dapat dialami di alam sedar. Melalui proses kaunseling, struktur perwatakan klien diubahsuai dengan mengubah perkara yang tidak sedar kepada sedar. Ianya dapat membantu klien mengalami celik akal pada dirinya.


















RUMUSAN

Kaunselor dalam kes ini memilih untuk menggunakan teknik perkaitan bebas dalam teori psikodinamik memandangkan klien mempunyai masalah berkaitan zaman lampaunya. Kaunselor tidak memilih untuk menggunakan teori-teori lain disebabkan oleh teori tersebut yang paling sesuai apabila berhadapan dengan kes-kes yang bersangkutan dengan zaman lampau terutamanya di waktu zaman perkembangan kanak-kanak klien. Berdasarkan pendekatan teori ini yang mengatakan bahawa tingkah laku manusia masa kini dipengaruhi oleh pengalaman masa lampau.

Secara keseluruhannya dapat dilihat bahawa pemilihan teori dan teknik di atas berpadanan dengan kes yang dibawa oleh klien. Teknik perkaitan bebas adalah merupakan teknik utama dalam teori ini di mana melalui teknik ini klien akan terus bercerita dan meluahkan segala perasaan yang terpendam di alam tidak sedar dapat dikeluarkan. Oleh itu dengan mengikuti curahan hati dan pengalaman ini kaunselor dapat meneroka permasalahan klien dengan lebih mendalam lagi. Teknik ini juga digunakan oleh kaunselor tersebut bagi merangsang klien untuk mengingat dan meluahkan emosi yang berkaitan dengan pengalaman traumatik yang dialami oleh klien pada masa lampau.

Secara kesimpulannya dapatlah disimpulkan bahawa teknik yang digunakan oleh kaunselor mempunyai signifikannya yang tersendiri dan berkesan dalam membantu menangani permasalahan yang dibawa oleh klien. Dengan teknik ini klien akan mudah mendapat celik akal lantaran itu mengetahui cara untuk mengawal kehidupannya.
Bibliografi

Amir Awang. (1987). Teori dan amalan psikoterapi. Pulau Pinang : Universiti Sains Malaysia
Muhd Mansur Abdullah. (1997). Kaunseling: Teori, Proses dan Kaedah. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti
Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh, Hapsah Md Yusof. (2003). Kaunseling Individu Edisi Kedua. Selangor : Prentice Hall










"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"

Teori Rasional Emotif Behavioral Terapi

Tokoh Teori

Teori Rasional Emotif Terapi telah diasaskan oleh Albert Ellis. Beliau dilahirkan pada tahun 1913 di Pittsburgh, Amerika Syarikat. Teori ini terbina apabila beliau mendapati bahawa teori Psikoanalasis yang dipelopori oleh Freud tidak mendalam dan adalah satu bentuk pemulihan yang tidak saintifik. Pada awal tahu 1955, beliau telah menggabungkan terapi-terapi kemanusiaan, fisolofikal dan tingkah laku dan dikenali sebagai teori emosi-rasional (RET). Semenjak itu beliau terkenal sebagai bapa kepada teori RET dan datuk kepada teori tingkah laku kognitif.

Meninjau kepada zaman kanak-kanak Ellis, beliau sering mengalami gangguan kesihatan. Beliau pernah dimasukkan ke hospital untuk menerima rawatan nefritis sebanyak 9 kali. Tetapi Ellis seorang yang bercita-cita tinggi iaitu ingin menjadi seorang pakar psikologi. Beliau mempunyai kebolehan dalam memberikan perkhidmatan kaunseling. Oleh itu beliau mula mempraktikkan terapi perkahwinan, keluarga dan seks. Pada tahun 1947 hingga 1953 Ellis telah menjalankan kajian secara klasikal berasaskan psikoterapi. Hasil kajian mendapati bahawa terapi psikoanalisis tidak begitu menyeluruh dan tidak saintifik.

Ellis berpendapat pendekatan yang dibawakan oleh Freud kurang lengkap kerana ada orang yang bertambah teruk selepas menjalani pendekatan psikoanalisis. Hipotesis RET berdasarkan bahawa emosi berpunca daripada kepercayaan, penilaian, interpretasi dan tindakan daripada situasi kehidupan. Di dalam proses teraputik emosi-rasional, klien mempelajari kemahiran yang akan digunakan untuk mengenal dan memerangi kepercayaan yang telah tertanam lama di dalam diri seseorang. Ini disebabkan oleh teori ini lebih bersifat ‘pendidikan’ daripada perubatan yang direka dalam keadaan di mana kaunselornya aktif terarah dengan tepat dan mengajar. Ellis terkenal dengan bukunya yang bertajuk ‘Reason and Emotion In Psychotherapy’ dan bersama-sama dengan Robert A Harper beliau mengeluarkan buku berjudul ‘A Guide to Rational Living’.
Pendekatan Teori

RET juga dikenali sebagai Terapi A-B-C yang mana merupakan suatu teori yang mempunyai kelainan dengan teori-teori yang lain terutamanya Teori Psikoanalisis, Teori Pemusatan Insan, Gestalt dan lain-lain lagi. Ini disebabkan oleh teori ini mementingkan tiga aspek utama iaitu kognitif, emosi dan aspek tingkah laku. Teori ini memberi penekanan kepada pemikiran, penganalisaan, penilaian, perlakuan dan membuat keputusan. Pendekatan teori ini bercorak deduktif atau mengajar, mengarah dan mengutamakan kepada pemikiran daripada kepercayaan yang tidak rasional.

Terapi ini yakin bahawa setiap individu mempunyai sistem kepercayaan yang tidak rasional. Kepercayaan ini perlu dicabar dan diperbetulkan supaya dapat mewujudkan sistem kepercayaan yang baik dan rasional. Dalam konteks ini ia merupakan satu sistem pendidikan semula yang mengajar individu untuk melihat semula sistem kepercayaan yang membuatkan dirinya menderita dengan menggantikan semula dengan satu set kepercayaan yang membawa kesejahteraan dan kebahagiaan pada diri seseorang individu dan seterusnya kepada orang yang signifikan dengannya.

Prinsip terapi RET boleh digunakan kepada masalah semasa, masalah yang lain dalam kehidupan dan juga masalah yang mungkin dihadapi pada masa akan datang. Fokus prinsip ini adalah kepada pemikiran dan tindakan, bukan hanya mengikut perasaan. Terapi ini dianggap sebagai satu proses pembelajaran kerana fungsi kaunselor yang berbagai-bagai. Kadang kala kaunselor bertindak sebagai seorang guru, yang memberi tugasan kepada pelajar iaitu klien dalam konteks terapi ini.

Teori Ellis ini berasaskan andaian bahawa individu-individu mempunyai keupayaan bertindak sama ada dalam bentuk rasional mahupun tidak rasional. Tingkah laku rasional ialah dilihat sebagai keberkesanan dan kemungkinan produktif, manakala tingkah laku yang tidak rasional pula hasilnya dalam keadaan tidak gembira dan menghasilkan ‘output’.
Menurut J Blackham dalam Muhd Mansur Abdullah (1997), dua tujuan utama RET iaitu; pertama, mendemonstrasikan pada klien bahawa berkata-kata kepada diri sendiri itu adalah akibat daripada gangguan; dan kedua, menilai kembali berkata dalam diri demi menghapuskannya dan menolak semua idea yang tidak logik. Dalam buku-buku Ellis seperti The Art And Science Of Love, The Intelligent Woman’s Guide To Man-Hunting, Humanistic Psychotherapy dan The Rational-Emotive Approach banyak menggambarkan sifat manusia. Misalnya, kemampuan manusia berfikir sesuatu melalui proses-prosesnya. Ellis menggalakkan manusia supaya menganggap diri mereka adalah berkebolehan. Dia yakin jika manusia boleh menggunakan rasional mereka dalam mentadbir diri, maka tidak ada lapangan dalam kehidupan mereka yang tidak boleh diperbaiki.

Menurut Muhd Mansur Abdullah (1997), dalam melahirkan teorinya Ellis banyak menggunakan sistem-sistem psikologi dan falsafah iaitu menggabungkan intipati Falsafah Stoic, Psikoanalisis Freud, Psikologi Individu Alfred Adler dan Orientasi tingkah laku Pavlov dan Wolpe. Semua sistem itu membantunya meneguhkan lagi teori dan pendekatannya. Sebab itulah Ellis menekankan: “When people emote they also think and act. When they act, they also think and emote. When they think, they also emote and act. To understand self-defeating behavior , one must understand how a person feels, thinks, perceives and acts”.


Pandangan Teori Terhadap Manusia

George dan Cristiani (1995) telah mengandaikan bahawa manusia bertindak sebagai penilai, perunding dan pengawal diri. Gangguan emosi dan tingkah laku akan bermula apabila manusia menganggap beberapa keutamaan seperti keinginan untuk disayangi, diperakui kejayaan dan menganggap keutamaan tersebut sebagai keperluan yang utama. RET juga memandang bahawa manusia dilahirkan dengan beberapa kecenderungan ke arah perkembangan dan pengiktirafan diri tetapi mereka akan mengkhianatinya disebabkan oleh kecenderungan untuk berfikir tidak rasional dan contoh-contoh mengalah diri yang telah mereka pelajari.

Gerald Corey (1996) menjelaskan bahawa terapi RET berlandaskan kepada andaian bahawa manusia dilahirkan dengan keupayaan untuk berfikiran secara rasional dan tidak rasional. Manusia berupaya untuk memelihara dirinya, bergembira, berfikir, menterjemahkan diri, sayang menyayangi, berkomunikasi dengan orang lain, berkembang dan mengiktiraf diri sendiri. Manusia juga berkecenderungan untuk merosakkan dirinya, tidak mahu berfikir, suka menangguh untuk membuat sesuatu, mengulangi kesilapan, tidak sabar, mementingkan kesempurnaan semata-mata, selalu menyalahkan diri sendiri, cuba mengelakkan pengikhtirafan dan pertumbuhan potensi. Fenomena ini meyakinkan terapi ini dapat membantu manusia untuk menerima kembali diri mereka sendiri setelah melakukan kesilapan dan belajar untuk hidup lebih harmonis.

Hackey dan Cormier (1995) berpendapat bahawa RET, membuat andaian tentang gangguan emosi manusia adalah disebabkan oleh pemikiran yang tidak rasional. Hubungan antara emosi dan pemikiran terlalu rapat sehingga tidak boleh dipisahkan kedua-duanya. Manusia juga dilahirkan dengan suatu potensi untuk berfikiran secara lurus dan rasional dan juga secara tidak rasional. Manusia sendirilah yang menyebabkan dirinya merasa terganggu dan gangguan itu bukanlah disebabkan oleh sumber-sumber luaran tetapi berpunca dari diri individu itu sendiri.

Manusia mempunyai keupayaan untuk mengubah proses-proses kognitif, emotif dan tingkah lakunya. Mereka boleh memilih untuk bertindak dengan cara yang berlainan daripada pola tingkah laku yang normal. Mereka juga boleh memilih untuk tidak membenarkan dirinya terganggu dan boleh melatih diri untuk mengalami gangguan yang minimun selagi hayat masih ada.

Ee Ah Meng (1991) berpendapat bahawa terapi RET yang dikembangkan oleh Ellis dalam tahun 1950 an adalah berdasarkan kepada kepercayaan bahawa manusia perlu mengubah cara berfikir supaya boleh memperbetulkan pemikiran yang tidak rasional. Baginya manusia dilahirkan dalam dunia yang tidak rasional dan manusia menjadi semakin tidak rasional apabila berada dalam sistem kepercayaan mereka.

Suradi Salim (1996) mengandaikan bahawa manusia berupaya untuk berfikiran rasional dan tidak rasional. Dalam pemikiran seseorang individu terdapat sistem kepercayaan yang berkecenderungan untuk berfikir ke arah tidak rasional. Apabila sesuatu peristiwa terjadi maka individu itu selalu mengandaikan suatu kepercayaan terhadap peristiwa tersebut sama ada ianya baik atau sebaliknya. Manusia juga sering mempercayai tahyul yang menyebabkan mereka membuat sesuatu keputusan yang tidak mengembirakan. Oleh itu kaunselor perlu bertanggungjawab untuk mewujudkan sistem kepercayaan individu tersebut supaya menjadi rasional bagi membantunya memperolehi kehidupan yang lebih harmonis.

Bagi menerangkan dengan jelas bagaimana gangguan emosi dan fikiran berlaku maka kita akan menggunakan konsep ABCDE yang telah dinyatakan oleh Ellis iaitu :
• A ialah penggerak pengalaman activating experience atau peristiwa, faktor sikap atau tingkah laku yang dialami oleh seseorang. Misalnya gagal dalam peperiksaan.
• B ialah sistem kepercayaan yang dianuti oleh seseorang person’s belief system. Misalnya, “saya tidak kelihatan cantik atau hodoh”
• C ialah akibat consequence iaitu hasil daripada penilaian oleh B akan A dan ditafsirkannya. Misalnya, sentiasa keadaan muram dan tidak bersemangat.
• D ialah kaedah-kaedah untuk berhujah, mengajar, mencabar dan memperbetulkan sistem kepercayaan yang tidak rasional yang menyebabkan individu itu mengalami suatu reaksi emosi yang tidak rasional. Misalnya, “Saya tidak mahu kamu yang menyebabkan saya mengalami kerugian besar dalam hidup saya”.
• E ialah menjadi normal dan mempunyai sistem kepercayaan dan penilaian yang rasional dan positif. Misalnya Saya rasa gembira.

Corey (1996) menjelaskan bahawa konsep ABC dalam teori RET adalah seperti berikut; Menurut beliau, prinsip asas kepada gangguan emosi adalah sebahagian besarnya akibat daripada hasil pemikiran tidak rasional dan pemikiran kalah diri. Hasil daripada pemkiran ini menyebabkan seseorang individu itu suka menyatakan sesuatu dengan perkataan ‘sepatutnya’, ‘seharusnya’ dan ‘semestinya’. Dari perspektif RET, ramai terapis telah membuat kesilapan keran memfokuskan kepada sejarah hidup yang lampau dan cara tindakan ialah semua peristiwa masa kanak-kanak boleh diubah. Terdapat juga terapis melakukan kesilapan dengan terlalu menekankan dalam usaha klien mengenal diri, meluahkan perasaan dan perubahan pemikiran. Keadaan ini mendorong klien melupakan peristiwa awal kanak-kanak dan menumpukan pemikiran sekarang. Bagi Ellis cara ini tidak produktif kerana sesuatu yang menyebabkan emosional tidak akan hilang malah ia akan menambahkan lagi kehebatan perasaan tersebut.

Oleh itu bagi Ellis , terapis dan klien perlu bekerjasama untuk mencabar kepercayaan tidak rasional yang mengakibatkan gangguan emosional. Mereka perlu menuju ke arah mengubah perkara yang tidak realiti, tidak matang, terlalu menuntut dan tidak lojik kepada pemikiran yang logik, matang dan realistik.

Teori personaliti ABC berpusat kepada terapi RET dan dipraktikkan ;
A = kenyataan , cara bertingkah laku atau perlakuan seseorang
individu.
C = ialah emosional dan akibat atau tindakan dan tingkah
laku individu. Tindakan ini boleh jadi sesuai atau sebaliknya.
B =(Peristiwa) bukan menyebabkan C (akibat emosional) sebaliknya
B, di mana individu percaya tentang A menyebabkan C.

Sebagai contoh : Seseorang yang mengalami kesedihan selepas diceraikan oleh suaminya. Kesedihan terjadi bukan kerana penceraian yang menyebabkan kesdihan tetapi kepercayaan individu itu tentang kegagalan kerana ditolak atau kehilangan pasangannya. Ellis telah menegaskan bahawa sebab utama kesedihan ialah bukan kerana peristiwa diceraikan (A). Oleh yang demikian manusia bertanggungjawab tentang kewujudan tindakan emosional dan gangguan. Ellis telah menunjukkan bagaimana manusia boleh mengubah kepercayaan tidak rasional secara langsung menyebabkan akibat gangguan emosional dirinya.
Bagaimanakah emosional yang terganggu itu timbul? Dalam hal ini , Ellis telah menjelaskan bahawa individu yang mengalami gangguan kerana sentiasa berterusan mengulangi ayat-ayat yang tidak logikal.Misalnya , individu itu berkata : “Saya sangat kecewa dengan kegagalan peperiksaan ini. Kegagalan saya semuanya berpunca dari kesilapan saya sendiri. Saya adalah merupakan manusia yang paling bodoh”

Gangguan emosi ini menyebabkan wujudnya depresi dan anxieti. Keadaan ini akan mengakibatkan individu itu akan kekal berpegang dengan kepercayaan yang tidak rasional itu.
Selepas itu keperluan D pula ialah mengaplikasi secara saintifik bagi membantu klien mencabar sistem kepercayaannya yang tidak rasional. Ellis dan Benard (1986) telah mengkategorikan 3 komponen dalam proses mencabar klien iaitu:
i. Mengesan iaitu klien akan belajar bagaimana mengesan kepercayaan tidak rasionalnya terutamanya sikap yang terlalu sempurna ‘patut’, ‘mesti’, ‘tersangat teruk’ atau ‘kalah diri’ .
ii. Selepas itu klien akan belajar mempersoalkan kepercayaan yang menyekatnya selama ini.
iii. Kemudian klien akan belajar mendikriminasikan kepercayaan yang tidak rasional (self defeating) dan mempercayai akan kepercayaan yang rasional (self helping).


"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"

Kisah Teladan

Salam buat semua. Hari ini saya ingin paparkan sebuah kisah yang melingkari hidup masyarakat yang saya temui sedikit masa dahulu buat renungan kita bersama.

SIKAP INGIN TAHU YANG MEMUSNAHKAN HIDUPKU

Dalam usia yang tinggal sisa ini ingin aku kongsikan kisah suka duka hidupku sepanjang 44 tahun ini. Zaman kanak-kanak dan remajaku berakhir begitu sahaja tanpa sebarang coretan kejayaan. Aku gagal menghadiahkan kegembiraan dan kebahagiaan buat ibu apatah lagi sebuah kejayaan buat ayah. Ayah menutup mata dalam keadaan belum sempat melihat aku pulih ke pangkal jalan. Sepanjang kehidupan, aku menghambakan hidup sepenuhnya kepada dadah. Sehingga ke usia begini sepatutnya aku sudah mempunyai isteri dan anak-anak yang sudah membesar. Tetapi aku gagal memperolehi itu semua! Aku tidak menyalahkan sesiapa di atas takdir yang menimpa aku tetapi disebabkan oleh sifat ingin tahu yang amat mendalam dalam diriku yang akhirnya memusnahkan kehidupanku.

Namaku Azli bin Hj Bakar (bukan nama sebenar). Aku dilahirkan dalam keluarga yang sederhana di Batu Gajah, Perak. Ayahku merupakan seorang anggota polis manakala ibu seorang suri rumah sepenuh masa. Aku merupakan anak ke-2 dari empat orang adik beradik yang kesemuanya terdiri daripada lelaki. Antara adik beradikku yang lain semuanya telah berjaya dalam hidup mereka. Mereka mempunyai kerjaya yang sendiri dan hidup bahagia bersama keluarga masing-masing. Abang dan adik-adikku kesemuanya melibatkan diri dalam kerja-kerja pendawaian kabel elektrik dan mempunyai syarikat sendiri.

Hanya aku seorang sahaja yang terbuang ke sana ke mari tanpa pedoman dan harga diri akhirnya aku terdampar di rumah Pengasih ini. Kini aku telah mencecah ke usia 44 tahun tetapi hidupku masih seperti seorang insan yang baru berumur belasan tahun kerana selama 32 tahun hidupku bergelumang dengan najis dadah. Sepanjang tempoh itu juga segala pemikiran dan perasaanku terhenti disebabkan oleh dadah yang aku ambil. Aku masih mencari warna dan sinar kehidupan tetapi aku tidak pasti dalam usia yang sebegini masihkah ada ruang untuk aku meneruskan kehidupan ini.

Sewaktu kecil aku bercita-cita tinggi ingin menjadi seorang Peguam tetapi disebabkan oleh pengambilan dadah aku telah ditangkap oleh guru ketika berada di tingkatan 5. Waktu itu aku belum sempat untuk mengambil peperiksaan SPM. Ketika itulah baru ayah dan ibuku tahu bahawa aku seorang penagih. Aku bukan sahaja penagih ketika itu tetapi aku juga sudah menjadi pengedar dadah sejak berusia 12 tahun. Ayahku sangat terkejut ketika itu, ibuku menangis semahu-mahunya. Apa yang boleh aku katakan ketika itu? Aku langsung tidak mempunyai sebarang perasaan kerana cintaku teramat kuat untuk dadah.

Terlihat juga kekesalan di wajah ayah ketika melihat aku dihantar ke pusat pemulihan dadah yang pertama kali aku di tempatkan iaitu di Bukit Mertajam, Seberang Perai, Pulau Pinang. Mungkin ayah menyesal kerana mendidik dan membesarkan aku dengan penuh kekerasan dan disiplin yang tinggi akhirnya aku menjadi seorang penagih. Sebenarnya aku tidak tahan tinggal di rumah kerana terlalu ketat disiplin dan cara didikan ayah ala tentera. Aku masih ingat lagi ketika masih kecil, ayah mendidik kami dengan penuh ketegasan. Ayah seorang yang rigid dan terlalu tegas, bayangkan disiplin ayah sangat tinggi hinggakan bila waktu makan kami akan dimarahi jika kedengaran bunyi sudu.

Selepas pulang dari sekolah aku disuruh pergi mengaji dan pada waktu malamnya ayah mengajarku membuat kerja-kerja sekolah sambil tangannya menggenggam rotan. Aku sebenarnya tidak suka dilayan begitu tetapi apa boleh buat ketika itu aku masih kecil dan tiada hak untuk bersuara. Mengimbau kembali sejarah penglibatanku dalam najis dadah yang dahulunya aku ibaratkan sebagai ‘kekasih’ sejatiku. Sebenarnya aku tidak pernah cuba untuk merokok bahkan tidak pernah mempunyai keinginan pun untuk merokok kerana dalam keluarga tidak seorang pun yang mempunyai tabiat merokok. Baik ayah, abang dan juga adik-adikku.

Masih aku ingat lagi ketika itu peristiwa bersejarah negara berlaku iaitu 13 Mei, 1969, umurku ketika itu baru 9 tahun. Pada malam itu aku ke surau seorang diri. Sewaktu pulang dari surau aku ternampak beberapa orang dewasa sedang berkumpul di sebuah pondok. Disebabkan oleh perasaan ingin tahu aku terus menuju ke tempat itu. Setiba di situ aku tidak nampak apa-apa yang menarik yang membuatkan orang begitu ramai berkumpul. Hairan juga di dalam hatiku! Ye lah…dalam usia yang begitu muda apalah yang aku tahu tentang kehidupan di dunia ini. Aku melihat seorang remaja yang berada di situ memasukkan sesuatu ke dalam rokok daun dan menghisapnya. Remaja itu kelihatan begitu asyik sekali. Dari situlah timbulnya rasa ingin tahu lalu aku mencubanya.

Malam itulah bermulanya episod kehidupanku yang telah menjerumuskan aku ke dalam alam penagihan dadah. Tanpa aku ketahui sebab dan akibatnya, ketika itu aku sudah bergelar seorang penagih ganja. Keadaan aku menjadi semakin ketagih dari sehari ke sehari akibat dari ganja yang aku ambil. Aku tidak menyalahkan keluarga dalam hal ini kerana sifat ingin tahu terlalu tinggi dan akhirnya sikap itu juga yang menjadi pemusnah kepada kehidupanku. Hari demi hari tahap ketagihan aku semakin bertambah. Semasa berusia 12 tahun aku mula mengenali heroin. Ketika itu aku tidak mengetahui langsung bahawa heroin ini akan merosakkan diriku dan membuatkan aku mengalami ketagihan yang amat sangat.

Aku terus menjadi penagih sehinggalah aku merasakan aku tidak mempunyai wang dan sukar untuk mendapatkan bekalan. Wang yang dibekalkan oleh ayah tidak mencukupi untuk menampung keperluan aku untuk membeli dadah. Oleh itu, aku mula terfikir untuk menjadi pengedar. Waktu itu aku menjadi seorang pengedar bukan untuk mendapatkan wang tetapi hanyalah untuk mendapatkan bekalan itu sendiri. Aku mendapat ‘komisen’ di atas bekalan yang diedar. Contohnya, jika aku mengedar sepuluh paket, aku boleh mendapat ‘komisen’ sebanyak empat paket. Bagiku ia sudah memadai bagiku untuk menampung ‘keperluan’ harianku.

Aku terpaksa melalui kehidupan sebagai seorang penagih dan dalam masa yang sama aku seorang pelajar dan anak kepada seorang anggota polis. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua! Itulah pepatah bidalan yang boleh diumpamakan kepada diri aku. Ketika rakan-rakan lain sibuk mengulangkaji pelajaran untuk mengambil peperiksaan SPM aku telah dikesan oleh guru. Pihak sekolah telah menyerahkan aku ke Pusat Serenti di Bukit Mertajam. Sepanjang tempoh berada di pusat itu, bermacam-macam perasaan bercampur baur di dalam benakku.

Perasaan menyesal, bersalah dan berbagai-bagai lagi yang menyelubungi hatiku. Selama dua tahun berada di sana aku dibebaskan setelah menjalani proses pemulihan. Aku kembali ke pangkuan keluarga. Aku bersyukur kerana ibubapa dan adik-beradikku yang lain menerima diri aku kembali. Sikap ayah juga berubah, dahulunya garang dan bengis kini tidak lagi. Ayah sudah mahu bercakap baik denganku dan sebagai seorang ayah nasihat tidak pernah lekang dari bibirnya. Untuk menjamin masa depan aku, ayah mencadangkan agar aku menyambung persekolahanku di sekolah swasta untuk mengambil peperiksaan SPM yang tertunda dua tahun lepas. Akupun menurut kehendak ayah tanpa ingin membantah. Aku bertekad kali ini aku tidak mahu sia-siakan hidupku lagi. Lalu aku memulakan kehidupan baru alam persekolahan dengan bersekolah di sebuah sekolah swasta.

Tetapi keadaan ini tidak kekal lama. Seminggu dua aku melalui jalan-jalan yang pernah aku lalui dulu membuatkan aku teringat kembali kepada sejarah hidup penagihanku. Apabila aku terpandang pondok tempat aku dan ‘rakan-rakan’ menjalankan aktiviti aku mula tidak tentu arah dan mula rasa tidak tahan. Perasaan ‘gian’ tiba-tiba menghantui kembali diriku. Tanpa pengetahuan keluarga aku kembali menagih apabila berjumpa dengan rakan-rakan lamaku. Kehidupan aku menjadi seperti sebelumnya. Duit belanja yang diberikan ayah untuk kegunaan persekolahanku habis aku belanjakan untuk membeli dadah. Aku sudah lama tidak ke sekolah walaupun aku keluar lengkap dengan berpakaian uniform tetapi langkah aku terhenti di pondok tempat aku melepaskan gian.

Gerak-geriku sudah mula diketahui oleh ayah. Ayah mencuba berbagai-bagai cara untuk menghentikan aku daripada menagih dadah. Usaha ayah menggunung tinggi tetapi ketika itu aku langsung tidak berhasrat untuk berhenti. Setelah bermacam-macam cara yang diusahakan oleh ayah tidak berhasil, lalu ayah menyerahkan aku ke Pusat Serenti Serendah. Itulah kali ke dua aku memasuki pusat pemulihan. Sepanjang berada di sana aku melalui proses pemulihan yang sama dengan pemulihan yang pernah aku alami di Bukit Mertajam. Mungkin sudah biasa dengan keadaan itu perasaan bersalah dan menyesal yang dulunya menyelubungi diri aku kini tiada lagi. Aku mula merasakan ketagihan itu adalah sebahagian daripada kehidupanku. Tiada sebarang azam di dalam hati kecilku ketika itu untuk terus berhenti.

Setelah tamat tempoh aku dibebaskan dari pusat tersebut. Aku tidak terus pulang ke rumah tetapi kakiku terus melangkah ke ibu kota. Di Kuala Lumpur, aku merayau-rayau mencari pekerjaan untuk mendapatkan sedikit bekalan makanan. Aku singgah di gerai-gerai makan dan meminta untuk bekerja tetapi aku tidak diterima bekerja secara tetap tetapi aku hanya diterima bekerja sementara sahaja. Aku membantu penjual gerai mencuci pinggan dan sebagai balasannya dapatlah aku menikmati sepinggan nasi untuk mengisi perut aku yang seharian berkeroncong. Aku meneruskan usaha itu berhari-hari untuk meneruskan kehidupanku. Dari satu gerai aku berpindah ke satu gerai. Pada waktu malamnya aku menumpang tidur di masjid-masjid atau di surau-surau dengan mendapat keizinan siak yang menjaga di situ.


Dalam usaha untuk mencari kerja tetap aku telah berkenalan dengan seorang kawan dan telah membawa aku ke Johor untuk bekerja di sana. Di Johor, aku diterima bekerja sebagai seorang tukang masak di Universiti Teknologi Malaysia. Ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari! Harapan aku untuk membina kehidupan yang baru tidak bertahan lama. Di Johor, nasib sekali lagi tidak menyebelahi aku, akhirnya aku terkandas lagi dalam ujian hidup ini. Ketika di Johor, aku mendapat seorang kawan yang juga seorang penagih. Akhirnya aku ikut menagih kembali.

Aku tidak menyalahkan orang lain tetapi disebabkan oleh desakan dalaman yang amat kuat membuatkan aku tidak mampu untuk menolaknya. Di sana bekalan lagi mudah untuk didapati, lantaran aku menjadi pengedar sekali. Berbekalkan pengalaman yang ada adalah mudah untuk aku mendapatkan pasaran dalam masa yang singkat. Pendapatan aku ketika itu pernah mencecah sehingga RM 10 ribu sehari. Aku tidak menjadi tukang masak lagi kerana ‘profession’ aku ketika itu sudah mampu menjamin kehidupan dan bekalan untuk hidupku.

Apabila bekalan mudah untuk didapati tahap toleranku juga bertambah. Kadang kala aku menyuntik heroin ke badanku hampir 20 kali sehari. Habis di lengan aku mencuba di paha. Pinggan dan perut juga menjadi tempat sasaranku. Habis ikhtiar aku pernah juga menyuntik di kepala. Kesannya lebih segera! Walaupun aku seorang penagih dadah aku tidak pernah lupa sembahyang dan sebelum menyuntik dadah aku acapkali akan ‘mengucap’ dahulu. Rakan-rakan juga pelik melihat kepada sikapku yang begitu kontra terdapat pada diriku.

Sejarah penglibatan dalam najis dadah menyaksikan beberapa kali aku jatuh dan bangun semula. Aku pernah memasuki pusat pemulihan kerajaan sebanyak enam kali manakala pusat pemulihan swasta sebanyak dua kali. Rumah Pengasih ini merupakan kali ke dua menerima kehadiran aku. Dahulunya sewaktu aku telah pulih, aku berada di Rumah Pengasih ini sebagai seorang TC Program Manager. Apabila memegang jawatan tersebut, untuk beberapa ketika aku dapat bertahan tetapi setelah sekian lama aku tidak mampu lagi kerana silap ku juga. Apabila ada pelatih yang datang berjumpa dengan aku dengan seribu permasalahan aku tidak pandai untuk mengurus situasi itu. Aku tidak mahir untuk membezakan antara empati dan simpati. Aku mempunyai perasaan simpati melebihi empati menyebabkan diri aku sendiri yang tertekan dek permasalahan orang lain. Apabila menghadapi tekanan demi tekanan akhirnya aku kalah. Aku terpaksa mengambil dadah kembali untuk mengurangkan tekanan yang menyesak di dadaku.

Kehidupan jatuh dan bangunku dalam dunia penagihan ini sudah menjadi biasa dan aku merasakan aku begitu sukar untuk dipisahkan dengan dadah. Di lewat-lewat usia begini pelbagai penyesalan yang datang menerpa ke benak dan pemikiranku. Kadang-kala timbul perasaan ingin memusnahkan terus diri ini. Aku pernah mencuba beberapa kali untuk membunuh diri dengan mengambil dos yang berlebihan tetapi Tuhan masih sayangkan aku. Sehingga aku begitu redza dan menerima yang seolah-olah aku tidak dapat hidup tanpa dadah. Pernah berkali-kali aku bangun di tengah malam berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT agar menghalalkan dadah ini untuk aku kerana percubaan untuk aku berhenti daripada menagih tidak pernah kesampaian.

Sepanjang kehidupan penagihan ini, pengalaman yang paling sukar untuk aku lupakan adalah lima tahun lepas di mana aku hidup dalam buruan polis selama sebulan. Aku merempat di sana sini dan hidup dalam ketakutan. Aku mengisi perut yang kosong dengan mencari sisa-sisa makanan buangan orang di dalam tong sampah. Minuman yang sering menghilangkan dahaga tekakku hanyalah air paip. Begitulah penderitaan yang aku alami selama sebulan itu akhirnya aku tertangkap juga. Polis giat menjalankan operasi untuk menangkap aku disebabkan oleh kegiatan pengedaran dadah yang aku lakukan. Aku terfikir juga jika aku menghisap dadah akhirnya aku akan mati. Menjadi pengedar jika ditangkap juga aku akan mati. Jadi aku tidak kisah kepada hukuman tersebut. Jika dilihat kepada permintaan dadah kebanyakkannya daripada orang Melayu sendiri. Jika aku tidak mengedar pun mereka pastinya akan mendapatkan bekalan dari bangsa asing.

Setelah ditangkap, akhirnya aku dikenakan hukuman dibuang daerah ke sebuah daerah terpencil di Utara Semenanjung selama dua tahun. Selama berada di sana aku cukup insaf dan sedar betapa hidup yang aku lalui bersama najis dadah selama ini hanyalah sia-sia. Hidupku kosong, jiwaku hambar! Diri aku diibaratkan seperti bangkai bernyawa. Aku benar-benar merasai betapa bodohnya aku semasa dahulu kerana tidak mengenal dan dapat berfikir antara sesuatu yang baik dan sesuatu yang buruk. Di saat ini barulah aku sedar bahawa didikan ayah yang tegas dan berdisiplin itu ada baiknya. Ayah sebenarnya ingin melihat aku menjadi seorang insan yang baik dan berjaya. Tetapi silap itu semua terletak pada diriku sendiri.



Renungan dan Pesanan Untuk Remaja dan Masyarakat

• Aku ingin menyampaikan pesanan kepada seluruh remaja yang belum terlibat atau terjebak dengan dadah janganlah sesekali ingin mencuba. Kerana sikap ingin tahu yang berlebihan kepada dadah akan memusnahkan kehidupan kita sendiri dan membuatkan kita merana seumur hidup.
• Langkah untuk melibatkan diri dengan dadah amat mudah sekali tetapi untuk keluar daripadanya amat sukar sekali. Oleh itu, remaja janganlah mudah terleka dan terpesona dengan kehidupan yang penuh dengan kepalsuan. Janganlah sekali-kali cuba untuk mendekati dadah kerana padahnya begitu azab sekali.
• Ikutlah nasihat dan kata-kata ibubapa kerana mereka tidak akan mensia-siakan hidup kita. Janganlah berbantah-bantah dan tidak mahu mendengar nasihat dan tunjuk ajar mereka. Tidak ada seorang pun ibubapa di dunia ini yang menginginkan anak mereka menjadi tidak berguna. Oleh itu, yakinlah bahawa apa sahaja tindakan ibubapa adalah untuk kebahagiaan kita. Ingatlah para remaja sekalian “Syurga Itu Di Telapak Kaki Ibu
"HIDUP BIARLAH BERPANDUKAN ALQURAN DAN HADIS"